Disse markedstrendene ser det store polske røykerikonsernet Milarex

Nyheter
0

Svært få aktører globalt selger mer laks enn Milarex.

Tidligere Marine Harvest-direktør Thomas Farstad leder den fem år gamle polske foredlingskjempen.

– Vi omsatte for 300 millioner euro i 2021, og vi forventer videre vekst i 2022. Vi produserer mer enn 100 millioner porsjonspakninger årlig, sier han, og legger til at selskapet har datterselskaper i Tyskland, Frankrike og Nord-Amerika.

– Vi driver en foredlingsfabrikk, lokalisert i Polen, forteller han under et seminar i regi av DNB og FishPool på  det eksklusive konferansehotellet Miramar, på en høyde over havnen i Barcelona.

Underliggende
I et marked preget av en eksplosiv prisutvikling ser Farstad og Milarex flere underliggende trender i laksemarkedet:

– Mindre porsjonspakninger, mer conveniece-produkter, the more convenient the better, og gryteklare porsjoner. Vi ser også variasjoner i ready-to-eat kategorien, herunder mer komplekse foredlingsprodukter, forteller han.

– Det er et marked der ute som vi ikke når etterspørselen til, sier Farstad.

Ekstrem
Men ikke alle markedssegmenter stiger i verdi. Farstad ser en fallende trend i ASC-sertifisering, store porsjoner og modne produkter som 200 grams kaldrøkt laks eller ferske porsjoner.  – Her trenger en promotion for å øke salget, sier han.

2022 har så langt vist en ekstrem markedsutvikling, hvor lakseprisen har doblet seg på fire måneder.

– Er det nå et varig skift i laksemarkedet? spør Farstad.

– Vi ser en ny verdensorden, en ustabil politisk arena og råvareinflasjon. Det å kunne sikre forsyningslinjer vil bli viktigere, sier han.

– Stigende renter vil svekke forbruket, og gi redusert risikoapetitt hos foredlerne som selvsagt er i en skvis med dagens råvarepriser.

Fallende margin
Farstad prøver å kjøle ned de største prisoptimistene ved å påpeke at etter 2016 falt lakseprisen i fem påfølgende år idet fallende margin i foredlingsmarkedet ga fallende spotpriser.

Samtidig ser Farstad det han kaller «value opportunities»:

– En mulighet er differensiering. Det finnes en vilje til å betale økt pris, men også muligheter for å koordinere forsyningene av varer – mellom oppdretterne og foredlingsselskapene. Sourcing går mer mot global sourcing med store kunder, mener han.