Tidligere havnedirektør i Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS, Paul Ingvar Dekkerhus, skulle gjerne hatt større godsmengder innom havna i 2018, men han har tro på at ting snur i 2019.
Dekkerhus startet nylig som toppleder i Moen Marin Service, etter 13 år som havnedirektør i Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS.
Han var med da Kråkøya Kysthavn nord for Rørvik åpnet i mai i fjor, og til Namdalsavisa deler han sine tanker om veien videre for havna.
I slutten av august i fjor skipet NTS laks fra Trøndelag til Nederland i en pilottest. Dekkerhus sier til avisen at han har stor tro på at Kystverket og staten vil inkludere transport av fersk laks med båt fra Kråkøya og Hitra i sin tilskuddsordning allerede fra i år, fordi Kystverket har vært inne med store tilskudd i havna på Kråkøya og havna på Hitra.
– De vil nok beskytte sine investeringer, sier Dekkerhus.
Dekkerhus sier han har fått forespørsler også fra havner i nord som vil koble seg på ei båtrute sørover, og nevner spesielt Harstad havn. Ifølge Dekkerhus vil ei båtrute fra Harstad til Rørvik som skal transportere fisk, gjøre prosjektet enda mer aktuelt, og føre til at flere andre regioner der det produseres mye laks på denne ruten kaster seg på prosjektet.
– Dette vil også bli viktig for å sikre nok returlast. Prosjektet med å frakte laks sjøvegen kan ikke lønne seg om det ikke er tilstrekkelig med varer med båten opp fra kontinentet og til oss, utdyper Dekkerhus.
Dekkerhus sier det også mangler en del viktig infrastruktur rundt kaia og det som skal bli et nytt stort industriområde i nærheten. Han viser blant annet til at både strøm- og vannkapasiteten er sprengt.