Storrederiene Rostein og Sølvtrans dominerer aktiviteten.
Ordrebøkene ved brønnbåtverftene har vært smekkfulle i en årrekke. Dette spesialiserte fartøysegmentet er for lengst blitt milliardbutikk. Mens de få brønnbåtene i forrige tiår stort sett konsentrerte seg om å frakte fisk, har de stadig større og mer avanserte fartøyene etterhvert fått helt andre oppgaver.
Et av de viktigste gjøremål idag er avlusing.
Aktiv
Flere brønnbåter betyr flere totale aktiviteter, noe som igjen betyr at det totale antallet registrerte mekaniske behandlinger også øker.
Analyseselskapet Manolin har sett nærmere på aktivitetene til brønnbåtflåten. Og det er ingen tvil om hvilket rederi som er mest aktiv i Norge.
– Manolins bransjedata viser at Rostein hadde flest besøkte lokaliteter. Selskapets båter produserte nesten 28 prosent av det totale antallet 2020-behandlinger i Norge, sier Manolin-sjef Tony Chen til iLaks.
Tilgjengelig
– «Ro Server», eid av Rostein, ledet an med flest behandlinger i 2020 (190), etterfulgt av Mowi Stars «Seihav» (161) og Rosteins «Ro West» (133).
– Det er flere og flere båter tilgjengelig de siste årene. Skaleringsinfrastruktur viser seg å være gunstig for oppdretterne, som har få muligheter i den kontinuerlige kampen mot lus, sier Chen.
Risiko
– Flere båter gir også kompleksitet for å håndtere fiskehelse, ettersom flere behandlinger – selv om det er nødvendig – setter fiskens helse i fare og øker risikoen for spredning av sykdommer som PD, ILA og pasteurellose i Norge, sier Chen.
– Mens innovasjon i hele Norge utvikler systemer i utrolig tempo for å minimere stress på fisk og spredning av sykdom, gjør vi ikke en god nok jobb med å behandle årsaken til problemet, sier Chen, og legger til: – Hvorfor øker disse sykdommene i utgangspunktet?