Bonuseffekt for raskt ekspanderende oppdrettsflåte – den blir kystens redningstjeneste

Kommentarer
8449

De er robuste, tåler en del juling, har kraftig ytelse og kan gjøre tunge løft – som regel med både kraner og vinsj. Stadig oftere spiller arbeidsbåter og brønnbåter nøkkelroller i redningsarbeid langs norskekysten.

Tirsdag kveld bisto «KB Rokk» i redningsarbeidet etter at fergen «Petter Dass» hadde grunnstøtt ved Sleneset på Helgeland. Arbeidsbåten var først på plass ved havaristen. Det er ikke første gang oppdrettsbåter når først fram til båter og mannskap i nød. Listen er lang.

Flåten av arbeidsbåter, fôrbåter og brønnbåter, tilknyttet oppdrettsnæringen, har blitt både spesialisert og mangedoblet det siste tiåret. Større og mer avanserte oppdrettsanlegg og havbruksoperasjoner krever et annet og bedre verktøy enn før. Og flåten har, med sin døgnkontinuerlige drift, høy grad av beredskap.

Aslak Berge, redaktør i iLaks og SalmonBusiness, på jobb.

Viktigere
Samtidig har disse båtene, som daglig farter langs kysten fra Agder i sør til russergrensen i nord, inntatt en stadig større og viktigere rolle i bistands- og redningsarbeid langs kysten. Bare se her: 

I august 2016 berget brønnbåten «Ro Fjell» mannskapet på «Frøy Viking», da denne havarerte og sank på Ramsøyfjorden.

På midtsommeren året etter reddet brønnbåten «Langsund» tre personer i havsnød i en synkende seilbåt vest for Grotle i Bremanger.

Det var brønnbåten «Christine», som først kom til assistanse. Deretter var Sea King på plass, etter at en sjark gikk på grunn ytterst i Laksefjorden i Finnmark i november 2018. To dager etter ble sjarken berget av servicebåten «Hans», eid av Finnsnes Dykk & Anleggservice. 

Samme måned bisto en havbruksdrone, fra trondheimselskapet BlueEye Robotics, i undervannsinspeksjon av en annen og høyt profilert havarist, fregatten «Helge Ingstad» i Hjeltefjorden.

Berging
Da to båter, eid av Alsaker-konsernet, i forrige uke gikk ned på den islagte Høgsfjorden, var det et annet Alsaker-eid selskap, nemlig Tronds Marine Service, som fikk jobben med å berge båtene fra dypet.

Dette er ikke en utfyllende liste, ikke i nærheten, men bare et lite utvalg av redningsoppdrag omtalt på iLaks de siste årene.

Redningstjeneste følger selvsagt og naturlig med godt sjømannskap. Slik har det alltid vært. Det var ikke denne jobben disse båtene primært var bygget for, men de bidrar til sårt tiltrengt infrastruktur langs en lang og tidvis værhard kystlinje. Det er også en del av samfunnsoppdraget for oppdrettsnæringen.