Avinor-sjef sier at planene om ny sjømatterminal på Oslo Lufthavn kan bli utsatt eller stoppet helt

Nyheter
1604

Avinor møter motbør.

Det statlige selskapet skal etter planen selv betale for tilrettelegging av tomt og infrastruktur til 150 millioner kroner i forbindelse med den nye sjømatterminalen som har en prislapp på 800 millioner kroner.

Dag Falk-Petersen. FOTO: Avinor

Pareto ble hyret inn for å finne investorer, men så langt har ingen meldt seg.

– Det jeg kan si, er at terminalen ikke blir bygget hvis ikke noen vil bygge den, sier Avinor-sjef Dag Falk-Petersen til Dagens Næringsliv, og bekrefter at det ikke vil bli byggestart som planlagt i april hvis ikke andre aktører er med.

Ifølge Petersen kan prosjektet bli stoppet helt eller nedjustert.

– Det er industrien selv som avgjør det. Hvis ikke behovet er der, blir det ikke gjort noe.

Samtidig frykter private konkurrenter at de må legge ned hvis den nye terminalen blir en realitet. Gardermoen Persihable Center (GPC) og Roadfeeders sier de ikke ble invitert med på å drive terminalen i et åpent anbud. Ifølge Avinor ble det gjennomført en tilbudskonkurranse.

Det har ført til at samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) nå vil undersøke planene, og se spesielt på om informasjon om prosessen knyttet til valg av deltagere i prosjektet og om status for arbeidet med å få på plass private investorer.