– Avinor vil etablere en ny terminal som i realiteten feier private konkurrenter av banen

Nyheter
1277

Knut Eriksmoen, administrerende direktør i Schenker, frykter at private aktører skal bli utkonkurrert når den nye sjømaterminalen til Avinor åpner i 2020.

Det nye automatiserte sjømatsenteret til 800 millioner kroner blir verdens største sjømatterminal. Den skal håndtere 300.000 tonn sjømat per år, eller cirka 1.600 tonn pr. dag. Avinor ser for seg en femdobling av sjømateksporten innen 20 år.

Knut Eriksmoen i Schenker sier Avinor vil bygge et luftslott, og advarer mot at planene er urealistiske og vil tilføre markedet overkapasitet.

– Avinor vil etablere en ny terminal som i realiteten feier private konkurrenter av banen. Som offentlig aktør viser de liten evne og vilje til å forstå markedet, sier Eriksmoen til Dagens Næringsliv.

I oktober i fjor uttrykte en annen privat aktør bekymring over det nye sjømatsenteret. Daglig leder Lene Mellum i Roadfeeders uttalte at senteret var en vesentlig faktor for at selskapet var nær ved å gå konkurs. Måløyeksportøren Coast Seafood tok over flyfraktspesialisten samme måned.

– Samtidig som vi tok i bruk det nye anlegget vårt innenfor flyplassgjerdet på Oslo Lufthavn lanserte Avinor planene for sitt nye sjømatsenter. Det førte til at mange kunder satte seg på gjerdet for å avvente mulighetene sine, sa hun, og la til at det gikk nesten et år uten at de fikk nye kunder på grunn av dette.

Kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud Avinor sa at var behov for flere aktører i markedet.

– Vi er trygge på at sjømatsenteret vil bli en suksess etter god dialog med sjømateksportørene de siste to årene, og vi er sikre på at det er et marked for flere aktører som driver med flyfrakt på innsiden av gjerdet på Oslo Lufthavn, sa Ulverud.

På spørsmål fra Dagens Næringsliv om hva han tenker om den nye terminalen, svarer daglig leder Sverre Søraa i Coast Seafood følgende:

– Jeg bare konstaterer at vi har mye ledig kapasitet hos Roadfeeders allerede.