Arnarlax har tapt 570 tonn fisk: Styreleder tror laksedøden kunne vært unngått

Nyheter
2079

Dødelighetstallene stiger hos SalMar-eide Arnarlax etter at et voldsomt uvær rammet selskapets lokalitet i Arnafjordur på den islandske vestkysten i forrige uke.

Ifølge den islandske kringkasteren Ruv skyldes dødeligheten lave sjøtemperaturer, som førte til fisken gikk dypere i merdene og kom i kontakt med noten. Det forårsaket sårskader på laksen med påfølgende dødelighet. Det islandske Mattilsynet sier at det er ikke første gang dette har skjedd. Tidlig i 2018 døde laks av samme årsak på samme lokalitet.

Fisken på lokaliteten ble satt ut i fjor vår, og styreleder Kjartan Olafsson i Arnarlax tror dødeligheten kunne vært unngått, hvis fisken ble slaktet i desember før sjøtemperaturen falt så drastisk.

I forrige uke skrev iLaks at «Norwegian Gannet» dro til Island for å hjelpe Arnarlax med utslakting. Det er forventet at slaktebåten returnerer i neste uke. Også Hordafor har sendt to båter til den islandske oppdretteren for å hjelpe til.

– Generelt kan man si, for industrien, at det er viktig å ha tilgang på ekstra kapasitet (for eksempel ha slaktebåter som reserveløsning red.anm.). Fra fiskeriene og fiskeindustrien kjenner man jo behovet for å ha ekstra kapasitet til å kunne håndtere uventede hendelser. Dette må vi se nærmere på, sier Olafsson.

Styrelederen har tidligere ikke ønsket å kommentere saken overfor iLaks, men har sagt at selskapet opprettholder guiding for et slaktevolum på 10.000 tonn i år. Arnarlax legger frem sitt årsresultat 26. februar, og det er forventet at mer informasjon om hendelsen kommer da.

Samtidig blir det rettet kritikk mot «Norwegian Gannet». Elveeierforeningen på Island, Landssamband veiðifélaga, mener det er vanskelig å forsikre seg mot at større utenlandske fartøy, som den norske slaktebåten, er tilstrekkelig desinfisert. Foreningen mener derfor at fartøyet kan utgjøre en smitterisiko for villaksen.

Mattilsynet sier imidlertid at «Norwegian Gannet» har gjennomgått en risikovurdering, og at fartøyet har betydelig desinfiseringsutstyr tilgjengelig. I tillegg gikk slaktebåten elleve dager uten laks før den satte avsted mot Island.