Aquabyte og Stingray satser allerede på ørret. Nå følger OptoScale etter

Nyheter
0

Etter tydelig oppfordring fra viktige kunder, har OptoScale i lengre tid jobbet for å kunne levere et presisjonsprodukt for regnbueørret. Nå er løsningen klar til bruk. 

– Vi er i hvert fall ikke først ut, innrømmer CEO i OptoScale, Sven Kolstø, og refererer til diskusjonene mellom konkurrentene i sommer. – Men vi har i lengre tid jobbet tett og målrettet med nære kunder for en løsning som leverer pålitelig og presis data. Resultatet er vi svært fornøyde med. 

Kolstø forteller at produktet er utviklet som svar på stor etterspørsel, og ørretprodusentene har tydelige behov.

– Selskapet må fornye og endre seg hvert år, mener Sven Kolstø. (Foto: Steve Hernes).

– De norske produsentene står for 90 prsoent av konsumet i Europa, og er derfor en viktig tilbyder av kvalitetsmat. Selv om regnbueørreten er en robust art, kan biologiske utfordringer oppstå underveis i produksjonen. Vår oppgave i OptoScale er derfor er å gi kundene presis innsikt i fiskens status og utvikling, slik at alle beslutninger tas basert på solid informasjon. 

Kolstø forteller at de bestemte seg for å gå “all in” i regnbueørret etter at flere kunder etterspurte tjenesten. – Vi har lyttet, justert, justert litt mer, og utviklet produktet basert på dagens utfordringer innen ørretproduksjon. Nå ligger bildebaserte estimater for vekt og automatisk lusetelling klare for bruk.

Mens teknologiløsninger ofte kan føles distansert fra hverdagen, har OptoScale lagt stor vekt på å skape noe som er lett å ta i bruk.  
 
– Om du befinner deg på kontoret eller ved merdkanten, skal du ved noen få klikk finne informasjonen du trenger, akkurat når du trenger den. Med grafer og trender har du enkelt kontroll på fiskens utvikling til alle døgnets tider, forteller CTO Ragnhild Skjetne Hollup.