Sushikjeden dempet effekten av pandemien.
Alex Sushi måtte, som mange andre restauranter, holde stengt store deler av fjoråret. Dette, kombinert med avstandsregler, halverte gjestekapasiteten.
Virksomheten er delt inn i to separate selskaper, restauranten Alex Sushi og takeawaytjenesten Alex Sushi Service, eid av Alex Sushi Holding, som igjen har Nova Sea og Thema Eiendom som sine to største eiere.
Den eksklusive restauranten på Solli Plass i Oslo hadde i fjor en omsetningsnedgang fra 24,5 millioner kroner til 15,2 millioner. Her ble det en million i underskudd.
Kontraster
– Det ble et år preget av store kontraster, og som konsern stod vi i spagaten. Mens vi hadde stort fokus på kostnadskutting i restaurantdriften, gjorde vi alt for å maksimere takeawaysalget da den etterspørselen tok seg opp, sier Thea Cecilie Sandberg, konsernsjef i Alex Sushi Holding til Finansavisen.
Takeaway-selskapet fikk et overskudd på 2,8 millioner kroner. Mange ansatte, særlig kokker, ble omplassert dit fra restaurantdriften. Det gjorde at store deler av staben fortsatt var i arbeid under pandemien.
Pågang
– Vi hadde en pågang vi aldri har sett maken til, mye forårsaket av store ordre fra bedrifter, sier Sandberg.
Den høye aktiviteten har fortsatt inn i 2021.
– Man skulle kanskje tro at når samfunnet og restaurantdriften åpnet igjen, ville takeaway-etterspørselen falle tilbake til normale nivåer. Det har ikke skjedd. Omsetningen har holdt seg oppe i år, sier Sandberg til Finansavisen.