Daglig leder i Smølen Handelskompani, Mikal Eines, mener det er kun viljen det står på for å forbedre omdømmet til oppdrettsnæringen.
– Avmakt. Det er hva jeg føler, sa en lettere oppgitt Mikal Eines, og slo ut med hendene foran tilhørerne på Produktivitetskonferansen i Kristiansund. Han siktet til næringens manglende innsats for å forbedre omdømmet.
Eines, som forøvrig hadde glemt manuset på flyet, var krystallklar selv uten dette foran seg.
– Vi må framsnakke det vi holder på med. Omdømme er kjempevanskelig, og det er lett å gå seg vill. Men vi har ikke vært flinke nok. Næringen har så mye godt å fare med, men evner ikke å få det ut, sa han.
– Kun viljen det står på
Han dro frem ulike illustrasjoner for å illustrere poenget sitt – blant annet at oppdrettsnæringen av mange blir sett på som en miljøsynder, mens oljenæringen blir sett på som en verdiskaper.
Han understreket at næringen må være transparent i møte med blant andre media for å styrke omdømmet.
– Det er kun viljen det står på for å vinne kampen.
Anket avslag på forlenging av tillatelse
Under sitt innlegg, som hadde tittelen «Kan FoU-konsesjoner brukes som omdømmebygger for næringen», fortalte Eines om skuffelsen da Nekton Havbruk, eid av Smøla Handelskompani, ikke fikk forlenget sin FoU-tillatelse i starten av året.
– Det var en trist dag på kontoret.
Avgjørelsen ble anket til Nærings- og Fiskeridepartementet 1. oktober.
Ifølge Eines er det 84 slike konsesjoner i Norge, eller som han sa:
– 84 gode grunner til å vise fram næringen, og han oppfordret samtidig til vise fram resultatene fra forsøkene, ikke bare putte dokumentene i en skuff.
– Slik kommer vi fremover, avsluttet han.