Forrige fredags tunge prisfall ble fort hentet inn igjen.
– Det spesielle denne uken her var at det var utrolig mye fisk som «blåste bort». Og det skapte en sterk underdekning av et vanlig behov, forteller en laksetrader til iLaks.
– Det er en avstand mellom ønskene til hver av leirene (kjøper og selger – red. anm.), sier han, før han fortstter: – Forrige fredag kom prisene noe ned. Uvær den kommende uke gjorde at vesentlige mengder med fisk ble kansellert, forsinket eller ikke tatt opp i det hele. Det ga en sterk reduksjon i utbudet. Prisene begynte å stige allerede mandag, og gikk svært høyt. Noen fikk solgt en del biler på 6-6,50 euro på onsdag og torsdag.
Normal høsting
– Det ga forventinger om et nytt prisnivå og at markedet var der. Det stemmer ikke. Markedet er ikke der.
– Vi forventer normalt høsting neste uke, og det er for tidlig for kinesisk nyttår, legger han til.
Fakta
iLaks’ industrikilder refererer følgende spotpriser for laks som skal leveres neste uke:
- 2-3 kilo 44-45 kroner
- 3-4 kilo 50-52 kroner
- 4-5 kilo 51-53 kroner
- 5-6 kilo 52-53 kroner
- 6+ kilo 54-55 kroner
– Inntil flymarkedet har fått mettet sin apetitt, kan det ha vært solgt storfisk på høyere priser enn det, men det er lite som er gjort.
– Har det vært en veldig god uke for eksportørene?
– Ja, for enktelte var det det. De som fikk disponert fisken. Det er flere som har mistet alt fra 60-70 tonn opp til 200 tonn. At oppdretterne burde lagt seg ned foran sengen og takket Vårherre – det er jeg ikke i tvil om.
Ikke ferdig
– Vi har begynt å kjøpe, så vi hører priser fra 50 kroner og stigende til 54-55 kroner avhengig av vektklasser, kommenterer en eksportør.
Han får støtte fra en innkjøper ved et foredlingsfirma.
– Vi har kjøpt på de nivåene. Men vi er ikke ferdigkjøpt. I dag begynte man å selge litt tidligere, påpeker han.
– Været denne uken har påvirket prisen ganske betraktelig, sier han og viser til sterk vind primært i Midt- og Nord-Norge.
– Det er en del fisk som skulle vært på slaktebenken, men ikke kom så langt – pluss at en har hatt trøbbel med trafikken.
En vestlandsoppdretter, godt lastet opp med storlaks, viser til atskillig høyere priser for de tyngste vektklassene.
– Hos oss er de fleste salg, basert på fly, gjort på 60-61-62 nivå, sier han.