– Brønnbåten hadde feil da den forlot verftet

Nyheter
2482

Miljøorganisasjonen Greenpeace hevder å ha funnet dokumentasjon på en rekke mangler ved «Seikongen», som kan ha bidratt til at brønnbåten sank ved landsbyen Chonchi, like sør for Castro på Isla de Chiloé i sørlige Chile.

Det skriver den chilenske avisen Aqua.

Båten som ble bygget i Hong Kong, ble sjekket av inspektører fra kinesiske maritime myndigheter på vei tilbake til Chile, ifølge Greenpeace.

Inspeksjonen avdekket mangler i tre kategorier; brannutganger, elektriske problemer og navigasjonsaspekter.

Den nybygde brønnbåten fikk likevel lov til å seile videre.

Dette skal ifølge Greenpeace være skjemaet som viser detaljene rundt inspeksjonen av «Seikongen» i Kina. FOTO: Greenpeace

Tatt ut av drift andre uken i oktober
«Seikongen» ankom hjemhavnen Puerto Montt den 7. september. En uke senere begynte skipet sin første kommersielle tur.

Det tok ikke lang tid før de første problemene oppstod.

Tidligere denne måneden ble båten tatt ut av drift, på grunn av det som tilsynelatende var designfeil som hindret normal og sikker navigering og drift, ifølge Greenpeace.

Det ble også hentet inn personell fra verftet i Hong Kong.

Etterlyser svar
Det er en rekke spørsmål som må avklares, for eksempel, kjente de chilenske maritime myndighetene til feilene som ble avdekket, og ble de effektivt løst for at skipet kunne fortsette å operere under tilstrekkelige sikkerhetsstandarder, spør Estefanía González, koordinator for Oceans Greenpeace. 

González er også kritisk til beredskapen i forbindelse med ulykken, og peker på at 200 tonn laks enda befinner seg inni brønnbåten, selv om sanitærforskrifter sier at fisken skulle vært fjernet senest 48 timer etter ulykken inntraff.

Tirsdag opplyste det chilenske direktoratet for fiskeri- og akvakultur at de kommer til å anlegge sak mot Camanchaca for brudd på sanitærforskrifter. 

Båten har vært i oppdrag for Camanchaca, og iLaks var i kontakt med selskapet som lovte å komme tilbake med svar, men foreløpig har de ikke ville uttale seg.

Eieren av båten, CPT Empresas Maritimas, skrev tidligere i en e-post til iLaks: «Vi setter pris på din henvendelse og er beklageligvis ikke i stand til å besvare dine spørsmål, da det er en pågående etterforskning.»