Servicebåtnæringen til havbruk kjøper fire av fem fartøy fra norske verft

Meninger
1383

Servicebåtnæringen gir store ringvirkninger til andre næringer. Den har høy aktivitet og bidrar med betydelige inntekter blant annet til norske verft, skriver Einar Stephansen.

I perioden 2013 – 2017 er levert/leveres 141 nye fartøy til servicebåtnæringen til havbruk, 115 fartøy er levert fra norske verft. Tre verft skiller seg ut: Moen Marin Group, Fitjar Mek. Verksted og Sletta Verft. Til sammen har disse tre verftene levert 64 fartøy til servicebåtrederne i  fem-års perioden. De tre ledende veftene leverer flere fartøy til servicebåtnæringen enn alle andre norske verft til sammen.

Andre norske verft med betydelige leveranser til servicebåtnæringen er Grovfjord Mek. Verksted, Vaagland Båtbyggeri og Ørnli Slip. Utenlandske verft som er store i dette interessante markedet er PTS Szczecin, Polen og Damen Shipyard, Nederland.

I Rambøll Norge følger vi servicebåtnæringen tett. Denne interessante næringen gir store ringvirkninger til andre næringer. Den har høy aktivitet og bidrar med betydelige inntekter bl.a. til norske verft.

I 2015 ble 25 nye fartøy levert fra norske verft til servicebåtnæringen. Jeg beregnet samlet produksjonsverdi til 820 milloner kroner og verdiskaping (EBITDA + Lønnskostnader) til 165 millioner kroner. Verftenes verdiskaping ga sysselsetting til omtrent 90 årsverk på helårsbasis. Tallene kan være enda høyere enn det beregningene mine viser. Jeg har ikke tatt med investeringer i rederi som nettofører investeringer når de finansierer gjennom leasingavtaler. Ved nettoføring kommer investerte beløp ikke frem i det offentliggjorte årsregnskapet.

I 2016 ble 30 nye fartøy levert fra norske verft til servicebåtnæringen. Per i dag foreligger ikke regnskapstall for 2016 fra alle aktuelle verft. Med grunnlag i tall fra 2015 estimerer jeg verftenes samlede driftsinntekter i 2016, fra salg av fartøy til servicebåtnæringen, til tett oppunder én milliard kroner. Foreløpige tall for 2017 viser levering av 25 nye fartøy fra norske verft til servicebåtnæringen, altså er leveransene og verdiskapingen på nivå med 2015.

Verftene har gode inntekter fra leveranser til servicebåtnæringen.