Iveren etter å kontrahere nye båter har avtatt hos landets offshore-rederier i takt med en dalende oljepris. Februar-kontrakten for Brent råolje ligger nå på 48 dollar fatet.
Samtidig som offshore-rederiene demper sin aktivitet, markerer oppdrettsnæringen seg i ordrebøkene på landets skipsverft. Landets femte største båtbygger er nå Marine Harvest. Oppdrettselskapet har inne bestillinger på fem båter.
Arbeidsbåter
– Det er snakk om vanlige arbeidsbåter. I 2015 har vi 90 sjølokalitetar i Norge, så dette er normal utskiftingstakt hos oss. Ikke noe ekstraordinært, med andre ord, sier Marine Harvests kommunikasjonssjef Ola Helge Hjetland til iLaks.
På plassen bak Marine Harvest følger Grieg Seafood med fire båter. Også Frøya Akvaservice, med tre båter, markerer seg på listen.
Det er fortsatt et stykke opp Nordlands Fylkeskommune og Maersk som har flest ordrer inne.
Blir opsjonene innfridd, så skal Nordland Fylkeskommune og Maersk Supply Service bygge ti fartøy hver på norske verft, skriver iLaks’ søsteravis Maritime.no.
Supply
Det var GS Marine produksjon AS på Sunnmøre som vant anbudet på byggingen da Nordland Fylkeskommune gikk ut med anbudskonkurransen for de aktuelle fartøyene på Nordlanskysten.
De fem fartøyene har en samlet kostnad på 93,5 mill kroner. I tillegg har fylkeskommunen mulighet til å anskaffe ytterligere fem fartøy til en fastsatt pris.
Maersk Supply service annonserte i høst at de vil bygge 6 fartøy pluss opsjon på ytterligere fire skip. Storkontrakten hos Kleven har generert en rekke en nye oppdrag hos andre leverandørere, og klasseselskapet Lloyds uttalte at de vil bemanne opp på Sunnmøre for å følge byggingen av Maersk-skipene.
Ferjefornyelse i Nord-Norge
I dag er det likevel Boreal Transport som har flest ordre inne med kontrahering av åtte fartøy.
Rederiet har plassert to bygg hos Fiskerstrand, og mens det er plassert tre hver hos Brødrene Aa og Oma Baatbyggeri på Stord.