Tilbake til fremtiden: Er det strategisk viktig for en oppdretter å eie eget fôr?

Kommentarer
0

Fôr preger fortsatt strategivurderingene i Mowi idet oppdretteren finner tilbake til sin gamle forretningspartner Skretting.

Norsk Hydro-eide Mowi var allerede på 80-tallet fôrkunde av Skretting, den gang et joint venture mellom familien Skretting og British Petroleum (BP). De hadde et nært samarbeid. På midten av 90-tallet ble Skretting-sjef Atle Eide sågar rekruttert til jobben som konsernsjef i Hydro Seafood.

Norsk Hydro var da i salgsmodus.

– Eide fikk en stor pengepung for å bygge opp et større og mer attraktivt selskap enn det var da en foretok de første salgsonderingene i markedet, forteller Eides forgjenger Jostein Refsnes i boken “Goldfinger – Historien om Mowi”.

Eide skulle gjennom en bølge av oppkjøp femdoble konsesjonsbeholdningen i Hydro Seafood.

Beiler
Da Norsk Hydro i desember 1998 gikk ut på jakt etter en ny eier av Hydro Seafood kom en nederlandsk beiler snart opp på radaren. Det var Nutreco, som nylig var blitt etablert i et management buyout fra BP. Skretting-eier Nutreco, notert på Amsterdam-børsen, hadde kjøpt opp det britiske oppdrettsselskapet Marine Harvest før det våren 2000 trakk det lengste strået i kampen om Hydro Seafood.

iLaks-redaktør Aslak Berge. Foto: Mats Mørk

Nutreco fusjonerte Marine Harvest og Hydro Seafood, men oppdaget ganske snart at det var noe helt annet å drive lakseoppdrett enn produksjon av fiskefôr.

Etter en intern strategiprosess valgte Nutreco å legge nye Marine Harvest ut for salg – etter å ha slått dette sammen med Stolt Sea Farm. Marine Harvest var da verdens i særklasse største oppdrettsselskap.

Før selskapet ble solgt, ble Marine Harvest bundet opp i en lang og ikke spesielt billig fôrkontrakt med Skretting. Våren 2006 kjøpte skipsreder John Fredriksen Marine Harvest, via nylig oppkjøpte Pan Fish. Etter å ha snappet opp konkurrenten Fjord Seafood ble alle oppdrettsselskapene slått sammen under navnet Marine Harvest.

Rød tråd
Den strategiske viktigheten av fôr har gått som en rød tråd i styremøtene til Mowi, Hydro Seafood, Marine Harvest og senere Mowi igjen, i fire tiår. I 2013 var vurderingen at selskapet burde kontrollere sin egen fôrproduksjon. Løsningen ble da å prøve å kjøpe opp Skrettings konkurrent EWOS. Oppkjøpet lyktes ikke. Som en direkte konsekvens av den tapte oppkjøpskampen, valgte styret å utrede egen fôrproduksjon.

Sommeren 2014 åpnet Marine Harvest sin første fôrfabrikk, på Valsneset i Bjugn. Fem år etter fulgte en ny fabrikk i Kyleakin i Skottland. Marine Harvest skiftet nå navn tilbake til Mowi.

Mowis fôrfabrikk i Kyleakin, Skottland. Foto: Mowi

Daværende konsernsjef Alf-Helge Aarskog gikk av, etter nesten ti år i jobben, og ble erstattet av Ivan Vindheim. Vindheim mener at det ikke er en “no-brainer at en oppdretter skal eie fôr”.

Kostnadskutt
– Noen eier fôr og andre eier det ikke. Det er ikke et must, sa Vindheim i “Goldfinger”.

Derfor har Mowi under Vindheims ledelse prøvd å selge fôrfabrikkene – uten å oppnå et tilfredsstillende bud. Vindheim, på stadig jakt etter kostnadskutt, varslet deretter en strategisk gjennomgang av fôrsatsingen.

Heller ikke denne gangen ble fôrfabrikkene solgt. Mowi beholder dem, men innleder et strategisk samarbeid med sin gamle partner Skretting. Mowi forventer at partnerskapet med Skretting/Nutreco vil føre til mer enn 650 millioner kroner i netto årlige kostnadsbesparelser gjennom forbedret fôr-formel, innkjøp og logistikk.

Håpet er at denne hybridmodellen skal ivareta både lavere kostnader og den strategiske fordelen i høykvalitetsfôr til riktig pris.

Mowi-fôr lastes ombord på fôrbåten «With Harvest». Foto: Tina Totland Jenssen