Det har fra flere hold kommet ytringer i media angående Prisrådets fastsettelse av skatteavregningspriser for Q3 2024.
Professor Misund har mye på hjertet i iLaks 21. mars. Undertegnede finner det ikke hensiktsmessig eller mulig å gå inn på alt, men Misund synes spesielt å reagere på at jeg har framholdt dårlig fisk, dårlig rykte m.m. som en av flere mulige årsaker til at enkelte har en prisoppnåelse under fastsatt skatteavregningspris. Dette mener professor Misund er spekulativt, udokumentert og upresist. Fra undertegnedes side var dette kun ment som en av flere mulige forklaringsvariabler. Jeg registrerer nå med forundring at en professor i økonomi ikke ser at dårlig fisk, dårlig rykte m.m. kan lede til lavere priser.
For undertegnede er det også oppsiktsvekkende at enkelte skråsikkert fastslår at prisfastsettelsen leder til systematisk feilbeskatning, og at denne systematiske feilbeskatningen utelukkende går i oppdretternes disfavør.
Les også: – Normprisene strider mot skatteloven
Det kan opplyses at Prisrådet sitter på full oversikt over den faktiske prisoppnåelsen pr. aktør. Dette er konfidensielle opplysninger.
Prisrådet har i tråd med lov og forskrift fastsatt markedsprisen på merdkanten. Det er dette som er Prisrådets oppgave. Med markedsprisen menes den pris som ville ha blitt oppnådd i transaksjon mellom uavhengige parter under tilsvarende omstendigheter, dette omtales gjerne som armlengde-prinsippet. Armlengde-prinsippet ligger til grunn for Prisrådets fastsettelse av skatteavregningsprisene.
For den som ønsker å sette seg nærmere inn i armlengde-prinsippet anbefales OECD Transfer Pricing Guidelines 2022.
Til slutt kan det opplyses at de oppdrettsaktørene som mener de fastsatte skatteavregningsprisene er feil, har anledning til å klage.