– Vi må sette lys på at det ikke er en perfekt næring, men også vise hvilke muligheter som finnes

Nyheter
0

– Det er ikke sånn at vi bare heier ukritisk på næringen, sier Jenny Kvamme (22). Sammen med resten av Salmon City planlegger hun for to dager med omdømme-oppvask i mars.

Kvamme legger snart bak seg en sommer som intern i det unge selskapet, som er blitt Norges største møteplass mellom sjømatnæringen og studenter. I mars holder de sin fjerde konferanse i Bergen. Den strekker seg over to dager, og skal handle om årets verkebyll i næringen: Omdømme.

– Det er to dimensjoner til dette. Den ene er at mye fisk faktisk dør, og det er et problem vi må snakke om. Så er også omdømme en sårbar ting for næringen. Og det handler om hvordan vi kommuniserer. Hvordan skal vi snakke om problemene, spør Kvamme.

Vil vise frem mulighetene
22-åringen var på utveksling i Taiwan da hun kom i snakk med daglig leder Mathias Sagevik om praksis i Salmon City. Det viste seg å være full klaff for økonomistudenten, selv om oppdrettsnæringen var relativt ukjent territorium.

– Jeg var på fiskemarked i Japan og så alle disse fiskekassene fra Norge som var stacket opp der. De solgte også norsk makrell på skolen i Taiwan. Det er noe med å komme fra et lite land i nord, og se hvor stor næringen er utenfor – men ikke kunne noe særlig om den selv, sier hun.

– Jeg jobbet i ferskvaredisken på Meny for fire år siden. Der fikk jeg se de ferdige produktene, og på hytta på Hitra så jeg oppdrettsanleggene til SalMar og Lerøy. Det er kult å få være med å dekke det rommet nå, sier Jenny Kvamme. Det har blitt en del bedriftsbesøk på henne i sommer – og en bratt læringskurve. Foto: Privat

Kvamme tror mange ville hatt godt av å komme seg ut på merdkanten, og se fisken og hva det hele dreier seg om med sine egne øyne. Nå vil hun vise frem mulighetene i sjømatnæringen.

Fra studiet jeg går tror jeg de fleste tenker at de skal bli konsulent, regnskapsfører eller gå investment banking-veien. Som er kult, det. Men det er også fint å fremme muligheter som ikke så veldig mange har tenkt over, sier hun.

Les også: Årets mest populære arbeidsgiver innen sjømat: – Det hadde vi ikke regnet med

– Ingen vil at fisken skal dø
Kvamme forteller at det er flere ting ved næringen som har overrasket henne.

– Jeg visste ikke at det var så mye teknologi i næringen. Jeg tenkte nok litt at dette er et maskineri som har rullet og gått på samme måte i flere år. Men det lages jo ting som luselasere, og masse innovativ teknologi – som nedsenkbare merder, sier hun.

Sjømatnæringen er annerledes enn andre næringer, i og med at det handler om dyr og natur. Oppdrettsanleggene ligger i fjordene. Det er noe folk ser. Vi har også følelser for dyr, og vil ikke at de skal lide eller dø, sier Kvamme. Her på fjelltur med Salmon City. Foto: Privat

Jeg har også sett hvor mange som er genuint interessert i å gjøre en forskjell. Det koster gjerne mye penger å løse, men folk bryr seg virkelig om fisken. Ingen vil at fisken skal dø, legger hun til.

Og ingen vil at omdømmet skal være dårlig. Nylig fremla Sjømat Norge nye tall fra en undersøkelse som viste at næringens omdømme har sunket til 29 prosent, på en skala fra 0 til 100. I mange år har det ligget stabilt på over 40 poeng. På eventet i mars vil Kvamme og kollegaene utfordre lakseledere på det som skurrer.

Omdømmeknekken
– Omdømmet i sjømatnæringen må forbedres. Man merker at særlig de som ikke har vært så mye rundt oppdrett, gjerne stiller spørsmål ved at man jobber i næringen. Hvordan det er, og hvorfor man har valgt å jobbe med det. Nettopp derfor er det så kult å ha dette som tema, sier Kvamme.

– Vi må sette lys på at det ikke er en perfekt næring, men også vise hvilke muligheter som finnes. Både å vise dette frem til unge på arrangementet, og å utfordre ledere på det som ikke er bra.

– Det er ikke sånn at vi bare heier ukritisk på næringen. Vi lærer stadig, og stiller spørsmål, sier Salmon City-internen. Hun forteller at neste konferanse vil ha noen uventede vrier, og spennende folk på scenen. Foto: Privat

Les også: Millioner ser videoene hans: – Kan få hundrevis av sinte kommentarer etter å ha lagt ut noe positivt om bransjen

Kvamme mener at åpenhet gir flere muligheter, enn å bagatellisere hendelser der mye fisk dør – for eksempel ved å sammenligne det med dødelighetstallene i andre næringer. Hun tror man kommer bedre ut av å erkjenne problemene, og fortelle om hvordan man jobber for å løse dem.

– Kan ikke leve av oljen for alltid
På sine turer rundt om i oppdrettsnæringen i sommer, har hun også lært mer om verdiskapingen i næringen.

– Det er spennende å jobbe med når næringen er så viktig som den er for Norge. Derfor må vi lære oss hva som skjer der, og diskutere hvordan omdømmet kan forbedres. Både med tanke på hvordan man kommuniserer ut mot media, men også rundt ny teknologi, for eksempel – og hvor man legger pengene, sier hun.

– Jeg var på Hitra/Frøya nettopp. Så hvor mange arbeidsplasser det har skapt der, og hvor mange som bor der på grunn av oppdrettsnæringen. Hvor skal de ellers bo? I Oslo? Dette er hjørnesteinsbedrifter i Norge. Vi kan ikke bagatellisere hvor viktig kysten er for landet, sier Kvamme. Her er Vegard Engen og Brage Madsvåg i aksjon hos Måsøval på Lamøya i 2022. Illustrasjonsfoto: Steve Hernes

– Så må vi også se at disse dyrene er en veldig god kilde til mye annet godt, både som mat og for Norge. Vi må ha verdiskaping. Vi kan ikke leve av oljen for alltid. Da må vi se på hva vi faktisk har mulighet til, og der har vi en fantastisk kyst. Det må vi jo feire, og lære mer om.

I høst går Kvamme over i en deltidsstilling i Salmon City. Når det gjelder konferansen i mars, er planen å ta tak i spørsmål som få tør å stille høyt.

– Vi søker også nye interns, og håper jo at det kommer inn noen som er like gira og som tør å tenke litt nytt, sier Kvamme – som per nå er eneste kvinne i selskapet.

Les også: – Næringen må vise at det er plass til både kvinner og menn