Regelverket for Normprisrådet er vedtatt

Den 20. desember ble forskriften som regulerer Prisrådets arbeid vedtatt. Her er de viktigste retningslinjer som skal legges til grunn for Prisrådets arbeid:

Det står at Prisrådet kan fastsette normpriser. Prisrådet kan unnlate å fastsette normpriser og Finansdepartementet kan bestemme at normpriser ikke skal fastsettes for:

  • Enkelte salg eller
  • kvaliteter eller
  • produksjonsområder

Mindre volum som ørret og spesialkvaliteter som organisk laks etc er nok mest sannsynlig at blir unntatt fra normpriser. Jeg tror teksten kan tolkes slik at det er hjemmel for at Prisrådet kan beslutte at all laks skal unntas fra normpriser, og at bokførte tall skal brukes også etter 1. juli 2024 på alt som slaktes. Men i så fall har ikke Normprisrådet noe å gjøre. Et velment råd er at Prisrådet begynner forsiktig og fastsetter få normpriser fra 1. juli.

Normpriser spot skal som hovedregel fastsettes per uke
Oppdretter plikter å gi alle opplysninger på et «særskilt oppgaveskjema» med volum og priser for sløyd laks de har solgt. Prisrådet kan også pålegge oppdretter å gi ytterligere opplysninger, som å sende inn kopi av avtaler. Ved internsalg kan oppdretter pålegges å sende kopi av avtalen inngått med uavhengig part til Prisrådet. For eksempel avtalen mellom et datterselskap i utlandet og dets kunde. Både det fysiske og finansielle markedet er avhengig av ukentlig offentliggjøring av spotpriser. En god løsning kan derfor være en rapporteringsløsning med ukentlig offentliggjøring som kan erstatte Nasdaq-prisen slik den fungerer i dag.

Som Sjømat Norge skrev i sitt høringssvar er eksport av norsk fisk underlagt konkurransereglene i de land det eksporteres til. Et særegent norsk normprissystem kan gi problemer for norske oppdrettere som selv har ansvaret for å overholde konkurransereglene i de land de er aktive. Det er altså ikke nok å henvise til at de følger reguleringer fastsatt av norske myndigheter. EU har vedtatt et eget regelverk, BMR, European Benchmark Regulation, som skal sikre at referansepriser følger EUs regelverk.  Nasdaq-prisen, som publiseres ukentlig, er underlagt EUs BMR regler, noe som gir oppdretterne trygghet for at EU ikke kommer med anklager. Det kan være klokt at Prisrådet organiserer innhenting av prisinformasjon i henhold til EUs BMR regler, noe som både sikrer kvalitet og minsker risiko for at oppdretterne kommer i brudd med EUs konkurranseregler. En utestengelse på grunn av brudd på konkurranseregler vil være svært negativt for havbruksnæringen og derved også for skatteinntektene.

Fastpriskontrakter
Skatteavregningsprisen for fastpriskontrakter og avtaler om finansiell sikring (Fish Pool kontrakter) skal svare til sløyd laks prisen for kontrakt mellom uavhengige parter (fremtidspriser).  En fastpriskontrakt må ha varighet på minimum en måned.  Her kan Prisrådet beslutte om innmeldte priser eller normpriser for kontrakt skal brukes.

Se også: Valgfrihet for oppdretter

Prosedyre for endelig fastsettelse av brutto inntekt for grunnrenteskatt
Det er ti ledd som gjennomføres før skattegrunnlaget for et kvartal er fastsatt:

  1. Oppdretter rapporterer ukentlige volum og priser innenfor frister som skal fastsettes av Finansdepartementet. Se her for beskrivelse.
  2. Oppdretter kan korrigere innsendte opplysninger til Prisrådet innen 15 dager.
  3. Etter hvert kvartal vil Prisrådet foreslå ukentlige normpriser for de cirka 13 uker i kvartalet. Hvis det skal være et standard normprispunkt er Oslo-pris mest logisk.
  4. Innen fire uker etter kvartalet kan oppdrettere som ønsker gi uttalelser, eventuelt møte til drøfting. Her kan oppdretter be om konfidensialitet for den prisinformasjon de gir Prisrådet.
  5. Så skal Prisrådet gi en foreløpig vurdering av innsigelsene.
  6. Så kan oppdretter(e) innen to uker avgi uttalelse på den foreløpige vurdering.
  7. Så vil Prisrådet fatte et vedtak om normpriser for de enkelte uker i kvartalet.
  8. Oppdrettere kan klage innen 30 dager etter vedtaket er fattet. Da blir alle oppdrettere informert og kan vurdere å slutte seg til klagen.
  9. Fiskeridirektoratet vil til slutt fatte et endelig vedtak.
  10. Oppdretter(e) kan deretter gå til søksmål om gyldigheten av vedtaket og det blir i så fall vanlig domstolsbehandling.

Praktisk utregning av bruttoinntekt for grunnrenteskatt
Oppdretterne vil rapportere antall kg sløyd laks av de ulike størrelser og kvaliteter til Prisrådet per uke. Sannsynligvis vil totalvolumet sløyd laks avstemmes med antall kg som er grunnlaget for produksjonsavgiften.

Endelig bruttoinntekt pr kvartal blir fastsatt i fire trinn:

  1. Hvert kvartal vil de endelige normpriser per uke ganges med antall kg per normstørrelse. For eksempel 1.000 kg ORD6-7 * 80 kroner/kg normpris ORD6-7 = 80.000 kroner etc. som en oppdretters inntekt for en uke, for eksempel uke 29
  2. I tillegg bokførte tall for salg, kvaliteter eller produksjonsområder som er unntatt fra normpriser.
  3. Da har oppdretter en totalinntekt som er 100 prosent basert på spotpriser. Så blir skattegrunnlaget justert opp eller ned med resultatet av fastpris- og finansielle kontrakter. Se forklaring og praktisk eksempel her.
  4. Nå har oppdretter fått fastsatt brutto inntekt på et Normprispunkt, trolig Oslo. I så fall må transportkostnader til pakkeri trekkes fra. Da kan en normkostnad per kilometer brukes. Deretter må pakkeri- og brønnbåtkostnader trekkes fra for å komme til Bruttoinntekt merdkanten. Mest trolig blir det bokførte kostnader her, da normkostnader kan bli svært vanskelig å fastsette. I hvert fall fra 1. juli i år.

Oppstart og gjennomføring
Bokførte tall skal brukes for første halvår 2024, mens normpriser skal starte fra uke 27, altså fra mandag 1. juli 2024. Normprisrådets medlemmer er nettopp utnevnt, og de skal ha første møte i januar 2024. Rundt påsketider bør det være et praktisk forslag klart. Det må lages en IT-rapporteringsløsning i departementet med et «særskilt oppgaveskjema» eller arrangeres en anbudsrunde for at en BMR – godkjent operatør skal innhente og beregne ukentlige normpriser (slik Nasdaq gjør i dag). Prisrådet har mange åpne spørsmål som ikke er regulert i forskriften og et tidspress. Prisrådet trenger gode innspill fra næringen for å finne enkle og gode løsninger slik at ikke oppdrettere, prisrådet og skattemyndighetene drukner i rapportering og kontroll.