Dåpsfest ved kai i Sandnessjøen.
FSVs servicefartøyer «Multi Commander», «Multi North», «Multi Supporter», samt Mowi-fôrflåten «Bjørn Jens», ble feiret ved Karivika kai lørdag formiddag.
– Servicefartøyene skal inn på kontrakt for Mowi i Region Nord, opplyser salgs- og markedssjef Viktor H. Finseth i Molde-rederiet FSV Group til Helgelands Blad.
Til tross for nedbør og kaldt være hadde omtrent 50 gjester møtt opp for å ta del i dåpsfesten, herunder ordførerne i havbrukskommunene Alstahaug, Dønna og Herøy. Seansen ble ledet med stødig hånd av tv-personlighet og tidligere kommunikasjonssjef i Mowi, Arne Hjeltnes.
Elektrisk
Alle de tre FSV-båtene er utstyrt med varianter av elektrisk eller hybrid framdrift.
– Mannskapet ombord går turnus på tre uker på – tre uker av, eller turnus på fire uker. Den største båten, «Multi Commander», har et mannskap på fem – hvorav en er lærling. De andre bemannes med tre personer, opplyser Finseth.
På slutten av seremonien tok fire gudmødre ordet hvor de ønsket fartøy og
mannskap hell og lykke på alle hav før champagneflaske ble knust i skutesidene og betongveggen. Samtidig kom også solen fram og Sandnessjøen viste seg fra sin beste side.
Etter dåpshandlingen var det mulighet for alle skuelystne å komme om bord i de nydøpte fartøyene og fôrflåten for en omvisning. Mowi stilte med laks som ble grillet og servert i teltet på kaien.
Verdiskaping
– Disse båtene går på langtidskontrakter for Mowi mens flåten er heleid av oss i Mowi. Med stort og smått har Mowi mer enn 200 slike fartøy i arbeid hver eneste dag og natt i Norge, og vi har om lag 130 slike flåter i drift langs kysten. Denne flåten alene vil mate om lag 5.000 tonn fisk årlig, tilsvarende 30 millioner måltider med laks hvert år. Dette er altså det fysiske og faktiske som gir verdiskaping og fører til det som i dag er Norges nest største eksportnæring og viktigste distriktsnæring, sier Ørjan Tveiten, regionsdirektør i Mowi Nord.
– For oss er det også viktig å vise fram våre fartøy til lokalbefolkningen og til unge som ønsker en spennende yrkeskarriere til sjøs. Vi er også stolt over å ha bygd disse fartøyene i Norge, hos Sletta Verft. I Norge har vi en fantastisk maritim klynge å dra veksel på, inkludert norske utstyrsleverandører som leverer utstyr i verdensklasse. Faktisk bidrar disse tre fartøyene med over 100 årsverk i to år i Kyst-Norge. Nå må styresmaktene kjenne sin besøkelsestid og reversere grunnrenteskatten før dette får for store konsekvenser for videre bosetting og vekst i Kyst-Norge, sier administrerende direktør i FSV Group, Arild Aasmyr.
Hedrer avdød artist
– Alle de tre flotte fartøyene her ved kaien har store batteripakker om bord. Til
sammen har de en batterikapasitet på 2.600 kWh. Det reduserer CO2 utslippet med 1.300 tonn hvert år. Regner vi det om i utslipp fra fosile personbiler, tilsvarer dette utslippet til 530 biler med en årlig kjørelengde på 15.000 kilometer. Vi i FSV ser på dette som et viktig bidrag til en bærekraftig utnyttelse av ressursene i havet.
Fôrflåten «Bjørn Jens», oppkalt etter den nå avdøde sangeren Bjørn Jens Kristiansen, er bygget av Scale AQ.
– ScaleAQ er stolte av å kunne levere denne nye flåten til Mowi Nord. En fôrkapasitet på 600 tonn, rigget for fremtidens teknologi og en beregnet levetid på 50 år, er denne flåten bygg for å produsere laks i mange år fremover og skaper gode og trygge arbeidsplasser. Med flåten plassert utenfor Sandnessjøen er ScaleAQ godt rigget med våre serviceteknikere som har base i område. Vi takker både Mowi, FSV og folket i Sandnessjøen for en flott og minnerik feiring, sa Fredrik Andersen, regionleder Nord i ScaleAQ.
Artikkelen er oppdatert med tekst og bilder.