En av forklaringene til FiiZK-konkursene er knyttet til sammenslåingen av FiiZK og Ecomerden.
Tidligere daglig leder i Ecomerden, Jan Erik Kyrkjebø, er av den oppfatning at fusjonsprosessen var gjennomsiktig og ryddig.
– Vi gjorde en due diligence og hadde full innsikt. Vi hadde et datarom der vi hadde tilgang på alt. Det er ingen ugler i mosen fra vår side på overtakeselstidspunktet ihvertfall. Alle eventualiteter kom opp i dagen, sier han om prosessen i fjor.
Covid-trøbbel
Men Kyrkjebø medgir at det dukket opp noen utfordringer.
– Det var en kjent problemstilling, og det var at vi fikk en feilproduksjon på dukposene, som medførte en ekstrakostnad. Det ble sendt en skriftlig reklamasjon til dem som hadde utført dette. De feilene ble rettet. Feilene var knyttet til at det var korona på den tiden, slik at man ikke fikk tilgjengelighet til den kvalitetskontrollen som burde vært gjennomført, sier han.
Den tidligere Ecomerden-eieren hevder at FiiZK fikk kompensert for disse feilene.
– De fikk det i form av et avslag i forbindelse med royalties som de skyldte oss. I tillegg ble antall aksjer i fusjonsvederlaget vårt redusert, sier han.
Men Kyrkjebø sier at han fortsatt har utestående royalty-betalinger.
– Vi hadde også en avtale om royalties, som vi enda ikke har fått oppgjør for.
Planer om børsnotering
Kyrkjebø forteller at det var to grunner til at de havnet i fusjonsprosessen.
– Det ene var en patentsak som skulle opp retten den 12. januar, sier han.
– Og det andre at de skulle dra dette inn i en større sammenheng, med en børsnotering på Euronext-børsen. Men alt dette falt jo i grus.
– Når skulle de på Euronext?
– Det var ikke noe avtale på det. Men det ble jo diskutert. Det var våren 2022, altså for halvannet år siden, svarer han.
Ris til egen ræv
Som følge av de avvikene som ble avdekket måtte det gjennomføres korrektive tiltak. Disse var ikke Kyrkjebø involvert i. Han tror at valgene ble kostbare.
– Det var egne administrative beslutninger i den fasen, i forbindelse med underleverandører til Ecomerden, og tiltak de gjorde, som resulterte i at kostnadene ble for store. Så det er litt ris til egen ræv, for å si det på bergensk, sier han til iLaks.
Kyrkjebø er overbevist om at det var havariet i Sognefjorden som forseglet FiiZK sin skjebne.
– Årsaken som felte FiiZK var nok den Certus-merden som havarerte i Sognefjorden. Det var spikeren i kisten for dem, mer enn noe annet, konkluder han.
Leveringskåte
Ecomerden-gründer og oppfinner Jan Erik Kyrkjebø har jobbet med semilukkede konsepter i over 20 år og følger godt med på teknologiutviklingen. Han leverte den første Ecomerden til Sulefisk i 2015.
Etter Kyrkjebø sin oppfatning var det god interesse i markedet for den semilukkede teknologien og FiiZK var aktive.
– De hadde en kjempestor organisasjon, som det kostet å holde i gang.
Han tror at FiiZK-leveransen til Osland Havbruk i Sogn ble gjort for tidlig.
– De ble for leveringskåte og så det gikk ut over den tekniske utformingen, og derav havarerte den, sier han.
Stusser på gjelden
Grunnrenteskatteforslaget i fjor høst gjorde det ikke noe enklere hverken for leverandørindistrien generelt, eller for FiiZK spesielt, tror Kyrkjebø.
– Den biten av oppdretternes overskudd som skulle gå til investeringer ble jo høvlet vekk. Og det ble jo automatisk sånn at bankene, og alle som hadde ordet «finans» i seg, strammet inn, sier han.
Han er overrasket over de tallene på utestående gjeld, som er kommet frem i forbindelse med konkursåpningen.
– Jeg synes det var veldig rart, hvis det stemmer, de tallene som kom frem der. Det ser litt dramatisk ut fordi det var ikke slik da de overtok. Dette har dimensjoner som er langt over støvleskaftet. Vi visste jo hvor mye penger som skulle til i neste emisjon. Men det var på langt nær de tallene som er kommet frem nå, forklarer Kyrkjebø.
Tilbakekjøp av patenter?
Gjennom selskapet sitt Feeder International har Kyrkjebø hatt en eierpost på 3,8 prosent av aksjene i FiiZK Holding.
I konkursboet til FiiZK Ecomerden ligger fire patenter som Jan Erik Kyrkjebø og Martin Kyrkjebø er opphavet til. Dette konkursboet er heftet med flere pantekrav. På spørsmål om pantene vil bli realisert har bostyrer Nils Håkon Rishaug uttalt til iLaks:
– Det spørs hva panthaverne mener. Det er et spørsmål om hvor mye de er verdt. Og det må sees litt an opp mot kravsmeldingene fra panthaverne.
Les også: Innmatssalg gir uklar skjebne for FiiZK-patenter
Kyrkjebø mener at det kun er ett av patentene som har verdi. Det er hovedpatentet som integrerer systemet i flytekragen.
– Vurderer du å kjøpe tilbake patentene?
– Det kan godt hende. Men det er litt for tidlig å si. Vi får se hva det blir til, svarer han.
iLaks har sendt en henvendelse til FiiZK-direktør Torstein Rønning om saken, men den er ikke blitt besvart.