Nyetablert selskap søker om lokaliteter før lakseauksjon i september: – Tiden er begrenset

Nyheter
0

Vil frakte laks til fra Nordkapp til Europa med hurtiggående katamaraner.

Green Aqua ble stiftet i begynnelsen av februar. Aksjekapitalen var da 30.000 kroner i selskapet som er eid 50/50 av Magnar Hellesøy og Dag Robert Jakobsen. Nå jobber duoen med å forberede et bud på 5.172 tonn ledig maksimalt tillatt biomasse (MTB) i Vest-Finnmark for laks i auksjonen i september.

En laksekonsesjon i Troms og Finnmark er på 945 tonn MTB. Oppstartselskapet vil dermed søke på 5,5 konsesjoner.

Hastverk
Green Aqua har blinket ut landets nordligste kommune som et egnet sted for å starte med lakseoppdrett.

Men selskapet har dårlig tid.

«Tiden er begrenset og vi ønsker så snart som mulig å komme i dialog med kommunen for å finne lokaliteter som ikke har vært i drift på over to år, eller nye mulige lokaliteter for inntil 5.172 tonn MTB», skriver Green Aqua i et brev til Nordkapp kommune ifølge Radio Nordkapp.

ILLUSTRASJON: Green Ship Design

To katamaraner
«Green Aqua er et selskap som i dag eier Green Ship Logistics-prosjektet og designet på Green Ship. Selskapet jobber for å legge til rette for frakt av laks med hurtiggående båt fra Norge til Europa», fremgår det av brevet til Nordkapp kommune.

Green Ship Design hadde opprinnelig planer om å bygge to laksekatamaraner til 82 millioner dollar. Primus motor for prosjektet var prest og lærer Magnar Hellesøy. 45-åringen hadde da solgt seg ut av Hellesøy Verft, og ville hente 300 millioner kroner til et nytt katamaranprosjekt. Hver katamaran skulle være 90 meter lang og 32 meter meter bred, og ha plass til 55 trailerhengere med 1.100 tonn laks.

Et år etter at planene ble kringkastet, ble Green Ship Design slått konkurs. Det var, som, iLaks har omtalt flere ganger tidligere, en ansatt som begjærte selskapet konkurs.

Magnar Hellesøys forretningspartner, Dag Robert Jakobsen, er forøvrig styreleder i Living Water Church, hvor Hellesøy står oppført som daglig leder.