«Fosna Viking» klar for overhaling.
Det er ettermiddag når «Fosna Viking» legger til kai ved Holmen utenfor Sandnessjøen. Skutesida bærer tydelig tegn på både hardt vær og hardt arbeid. På dekk står mannskapet på tre, som den dagen har vært ute og vasket tre nøter. Dagen før ble seks nøter behandlet av de to gule StealthCleanerne. Det er en jobb matros Fredrik Langøren trives godt med.
– Vi tre ombord bytter på å sitte i kontrollrommet. Rundt én time på hver økt. Ellers er det daglige oppgaver som å peile olje, sjekke at spyleplatene og alle ledninger er i orden og på rett plass, forklarer Langøren. Han har nå jobbet for servicebåtrederiet Abyss i snart ett år. Omtrent like lang fartstid har også matros Daniel Grande og skipper Benjamin Larsen, som skryter av notvaskeren.
– Stealth er en fantastisk maskin. Den er kraftig, men lettkjørt. Når en først har lært seg hvordan da gjøres da, legger han til. Hver inspeksjon og spyling filmes, og dataene lastes opp til kunden, forklarer skipperen.
Trøbbel gir overtro
– Når vi følger med på vasken her fra kontrollrommet er det særlig viktig å følge med på stavtauene når snuten løftes. Vi må sørge for at den snur på rett plass. Om ikke blir en bare å kjøre rundt og rundt. Da er lett å sette seg fast i et eller annet utstyr, sier han, og banker i bordet i det han påpeker hva regelen er for det som ikke skal nevnes om bord på «Fosna Viking».
– Det er tallet som blir 12+1. Heller ikke dyr med hover eller svarte irriterende fugler skal nevnes her, slår skipsføreren fast, med mer eller mindre tilslutning fra de to matrosene.
– Jeg var ikke overtroisk før jeg begynte her. Så sa jeg det unevnelige tallet én gang. Da ble vi utrolig plaget med det meste. Det ble full jordfeil på vaskerne og thrustere som røyk. Nesten hele dagen etter gikk med til feilrettinger. Ikke noen vits i å ta sjansen på det flere ganger, så de reglene må vi bare følge, smiler Larsen lurt. Siden har det angivelig gått knirkefritt.
I høysesongen, som gjerne starter i slutten av april og varer ut oktober, er de tre mann på skiftet. Ellers er det stort sett ett mannskap på to på «Fosna Viking».
– I vinter har vi stort sett hatt oppdrag fra Sandnessjøen og sørover til Jøssingfjorden, et par-tre timers gange sør om Rørvik i Trøndelag. Nå i høysesong deler vi litt på oppdragene med «Fosna Orion», som for det meste dekker områdene nordover, forteller skipper Benjamin Larsen.
Dette er den andre turen de tre er sammen på, men kjenner godt til hverandre fra før de havnet på samme skift.
– Skal en ha et effektivt mannskap, er det om å gjøre ha en fast båt med samme folka. Ikke bare lærer vi hverandre godt å kjenne, men også båt og utstyr. Hører vi en lyd, som ikke har vært der før, da vet vi det er noe som må sjekkes. Det handler mye om å avdekke et problem, før det blir et det, mener skipperen.
Nok av oppdrag
De to båtene er noen av de Abyss opererer i regionen med. Selskapet etablerte seg her i byen for to år siden, da de fikk en langsiktig kontrakt med en større oppdretter i regionen. Nylig ble det også kjent at de satser lengre nord. To nye fartøy skal gå på spotmarkedet i Troms og Finnmark.
Med sommersesongen i sikte, kommer forhåpentligvis, også bedre vær. Vinteren har vært guffen.
– Det har vært veldig mye drittvær. Å heise på notvaskeren i sterk vind kan være utfordrende. Vi har også hatt et par dager der vi rett og slett har måttet snu og vende hjem. Motstrøms og kraftig austavind er ikke noe for en kort og bred båt. Den kampen er det ikke noe vits i å ta, smiler Larsen.
– Uvær til tross, det blir ikke mange dager med landligge. Tror vi har hatt knapt en handfull dager uten oppdrag siden jeg startet. Det er nok av oppdrag å ta seg av, neste tur ut blir for å spyle rammetau, forteller matros Daniel Grande.
Trøndersk kokkespire
Matrosen startet i oppdrett som røkter hos Emilsen Fisk, og tok sitt fagbrev ved den videregående skolen på Inndyr.
– Som røkter var jeg stort sett fast på en lokalitet. En periode på en av deres spylebåter. Etter at jeg startet fast her i Abyss, har jeg fått sett mye av kysten. Det er noe jeg setter stor pris, se og oppleve nye steder. Det er hele tiden noe nytt å oppleve, ikke minst her på den vakre Helgelandskysten, sier Daniel Grande fornøyde, og forteller han mer enn gjerne tar ekstra ansvar nede i byssa.
– Vi bytter jo på det, men jeg er veldig glad i å lage mat. Det er noe jeg ble etter å ha startet på båt. Det er koselig å lage noe godt til kollegaene. Gjerne litt mer avanserte sauser, som lages fra bunnen av, sier Grande. På spørsmål om hva spesialiteten er, kommer svaret kontant:
– Æ e jo trønder! Det é selvsagt béarnaise, sier han med tydelig røst, og røper gjerne sin hemmelige metode.
– Estragon og sjalottløk er basis. Dette må kokes ut og siles på rett måte. Deretter tilsettes hvitvinseddik, og det er her suksessoppskriften ligger, sier han fornøyd. At en ikke navngitt kollega antyder at Toro-sausen også er god, blir helt og holdent ignorert av mesterkokk Grande.
Båt og skipper fornyes
«Fosna Viking» har straks vært fem år på sjøen, og skal om få dager settes på slip i Abelvær for sin femårsklassifisering.
– Det blir også 3000-timers service på spyleutstyret. Til det kommer det også teknikere opp fra Kristiansund. Det er greit noen med rette kompetansen kommer for det. Da sjekkes injektorer, pumper og ventiler skal justeres. Ikke minst skal det bli fint med et strøk maling eller to. Det er ikke mye av det igjen på styrbord side, fastslår Larsen.
Det er ikke bare båten som får en oppgradering. Skipperen har nå bestått prøven for dekksoffiser klasse 6, som blir obligatorisk fra neste år.
– Nå kjører jeg med en midlertidig godkjennelse, men har fått godskrevet fartstida i Gifas, og med bestått prøve er det bare for direktoratet å få trykket D6-sertifikatet og få det av gårde i posten, avslutter Benjamin Larsen.