Har ferdigstilt over 250 båter for Moen Marin

Nyheter
0

Fra båtbygger til teknologibedrift.

Nede ved kaia i Kolvereid ligger en Nabcat 1510, en batterihybrid arbeidskatamaran, som er klar for å overleveres til Abyss. Dette er Moen Marins bygg nummer 301.

Odd Arne Kongensøy er den i selskapet som har vært på de aller fleste overleveringer av Moen Marins arbeidsbåter til oppdrettsnæringa.

– Jeg startet på bygg nummer sju, så jeg har vel godt over 250 båter jeg har jobbet med. Nå har jeg gått over omtrent hver millimeter av rør, klemmer og flenser for å sikre at alt er på plass, og klart for overlevering til kunde, sier Kongensøy stolt.

iLaks treffer Kongensøy og resten av staben i Moen Marin ved basen i Kolvereid, nord i Trøndelag. Båtene som kommer fra ulike verft i Kroatia og Kina hentes fra frakteskipene ut i fjorden, fraktes til kai der de blir ferdigstilt, fra topp til bunn, som de stolt beskriver det.

Første kvinne på plass
Det ferskeste fjeset i staben er Laila Aune Hellesø. Nytilsatt prosjektingeniør og eneste kvinne i en stab på ni. Aune Hellesø kommer fra jobben som inspektør ved det lokale Eltilsynet.

– Da jeg så denne stillingen synes jeg den så veldig spennende ut, og så kjenner jeg noen her fra før. Derfor slo jeg til og fikk jobben, smiler hun.

– Alle båtene har batterisystemer, noe som er nytt for meg. Det blir en del å sette seg inn i. Fremover blir det mer prosjektbasert jobbing, teste at alt det elektriske fungerer som det skal og er merket korrekt, forteller Aune Hellesø.

Odd Arne Kongensøy, Moen Marin. (Foto: Steve Hernes).

Startet på slipen i 85
Odd Arne Kongensøy startet som mekaniker i 1981, hos det som den gang var Langsundet Mekaniske i Dalasjøen, og hos Moen Slip i 1985. Foruten et ni år langt opphold på en tråler, har han holdt til her på kaia. Den første båten han var med å levere var «Luten», som ble levert SalMar og som fortsatt er i drift på Finnsnes ved Senja.

– Jeg trives utrolig godt i denne jobben og det er særlig den gode kontakten med kunde jeg setter pris på. Det har vært utrolig spennende å være en del av denne utviklingen, sier Kongensøy som også ofte har både kone og datter med når båtene skal rundvaskes før levering.

– Jeg er nok ganske ærekjær når det kommer til finishen. Er ikke ferdig med en båt før den er ferdig vasket og gulvmattene ligger der de skal. Er det noe jeg ikke er fornøyd med, så må det fikses, slår Odd Arne Kongensøy fast mens resten av staben nikker og smiler bekreftende til det.

Fra båtbygger til teknologibedrift
Med drøyt 270 båter levert, har det gitt ringvirkninger lokalt, enten det er lokale verft designselskap eller utstyrsleverandører.

– Dette er bedrifter som har vokst sammen med oss, fra å være regional til nasjonal og internasjonal, sier Terje Andreassen som er daglig leder i Moen Marin. Han forteller at den teknologiske utviklingen har vært stor.

– Det er ingen tvil om at dette samarbeidet har bidratt til å skape utvikling og store verdier for både oss og våre samarbeidspartnere, sier Andreassen.

– Kompetansen hos ansatte og bedrifter er betydelig hevet de siste årene. I framtida bør vi kunne kalle oss en teknologi- og kompetansebedrift like mye som en båtbygger, mener Terje Andreassen.

Terje Andreassen, daglig leder Moen Marin. (Foto: Steve Hernes)