Demobåten skal nå vises frem for potensielle kunder.
FishGLOBE har fått sin første arbeidsbåt i polyetylen (PE) produsert i Norge. Det er Flekkefjord-selskapet IPC som har stått for produksjonen, men også deltatt i utviklingen. IPC leverer industrirør til industrien, og har egen plastrøravdeling som produserer deler i PE. Selskapet er vel kjent for en rekke landbaserte anlegg i Norge.
Det er FishGLOBE sitt søsterselskap, PEboats, som har agenturet for Advanced Marine Boatworks sine båter i Norge. Planen var å sette sammen disse med et Haugesund-firma, men da de la ned sin PE-virksomhet, og startet jakten på ny mulig produsent. Det fant de i Flekkefjord.
– I vår søken etter ny leverandør, til utvikling av globen, kom vi over IPC. Det viste seg å være et bra selskap med et godt rykte i markedet. En båt krever litt spesiell interesse og kompetanse i selskapet, det fant vi hos IPC, sier Tor Magne Madsen. Han er prosjekt- og salgssjef i FishGLOBE.
Prøvekjørt og godkjent
I løpet de siste dagene har FishGLOBE og IPC prøvekjørt båten i farvannene rundt Flekkefjord og Lindesnes, og testingen har gitt gode resultat.
– Nå er den sjøsatt, og alle krav er oppfylt. Utviklingen og byggingen av båten har vært utfordrende, i den forstand at den er blitt designet litt mens den har blitt bygd. Nå føler vi at vi har fått et vanvittig bra resultat, og at det er grunnlag for å lage en produksjon dersom markedet tar godt imot båten, sier daglig leder i IPC, Jan Rune Åsly, til iLaks.
Den er nå blitt typegodkjent som båt under åtte meter, og har fått sin CE-merking. Båten er designet for å tåle vind på 21 sekundmeter, og bølger opp mot sju meter.
– Alle krengetester er gjennomført. Det har vært en skipsinspektør fra Danmark som har inspisert den, og vi har fått den registrert for nyttelast på 2,5 tonn og ti personer ombord. Opprinnelig var planen kun åtte personer, men det viste seg at den var såpass stabil at vi fikk inn et par ekstra klappseter, sier Tor Magne Madsen.
Avtale om to båter
– Båten har to dieseldrevne påhengsmotorer, noe som ikke er standard i markedet. Vi tenkte det var et greit valg i forhold til forbruk. Den er mer robust og har litt lengre brukstid enn utendørs bensinmotorer, forklarer Madsen.
IPC skal i første omgang bygge to båter for FishGLOBE. Oppdraget til IPC var bygge og sette sammen den første demobåten de kunne bruke opp mot kunder i Norge.
– Vi bygger to på spekulasjon for oss selv, så ser vi an markedet og tilbakemeldingene i forhold til mulige justeringer. Etter påske gjør vi en god evaluering, og ser på veien videre, sier han.
– Vi har foreløpig ikke bestemt når det blir oppstart av båt nummer to. Vi ønsker å få tilbakemelding på behovet hos oppdretterne først, sier Madsen.
Mer tilpasset norske forhold
PE-båten som er bygd i Flekkefjord skiller seg noe ut fra den som Advanced Marine Boatworks (UK) leverer.
– Sammen med kompetent personell i IPC har vi gjort en del justeringer i forhold til UK-versjonen. Det gjelder blant annet brukergrensesnitt i forhold til styrhus, sier Tor Magne Madsen.
– Forskjellen mellom UK-varianten er en del tekniske endringer i forhold til finere og høyere kvalitet på finishen, og at det er mer robuste materialer. Den er mer tilpasset norske forhold og marked, sier Jan Rune Åsly, som mener de er klare til å produsere flere arbeidsbåter for PEboats og FishGLOBE.