Fryselageret vil begynne å fylles opp ved påsketider.
Inne i lageret er det flyttbare reoler i ti meters høyde, med plass til 6.000 paller. Til sammen vil det være plass til 15.000 paller i begge fryselagrene, skriver Hitra-Frøya. Det er i hovedsak videreforedlet og hel frosset laks som skal mellomlagres i fryselageret.
Det er også gjort klart for bygging av en frysetunnel, slik at fersk laks kan fryses inn ved behov. Det nye fryselageret hadde en prislapp på 67 millioner kroner.
– Det har gått forbi mye last forbi oss, som vi nå håper å fange opp. Vi har fått positive tilbakemeldinger fra vareeiere, som mener det er hensiktsmessig for dem å ha et fryselager lokalt nært dem, sier daglig leder Frode Arnesen til avisa.
Bachke & Co er terminaloperatør på Hitra Kysthavn, og håndterer alle last som går inn og ut av havna. De sørget for å få den ferske laksen ombord i fraktebåten til Smyril Line, frem til den sjøgående laksetransporten ble lagt på is i fjor høst.
Les også: Sjømatruta fra Midt-Norge kan få nytt liv etter at Smyril Line stanset laksetransporten
– Vi er klare til å fortsette ferskfisk-transporten som gikk over kaia. Det jobbes mye med både vareiere og rederi til avisa.