Synlighet er ingen flaskehals.
Det er vel første gang et børsnotert oppdrettselskap, under en operasjonell oppdatering for analytikere, investorer og presse, har fremhevet sin Instagram-konto. Men det var nettopp det finansdirektør Karl Øystein Øyehaug gjorde under en telefonkonferanse onsdag. Ikke bare har Atlantic Sapphires Bluehouse Salmon over 20.000 følgere på Instagram, men de har også høy grad av engasjement, og det var viktig, understreket Øyehaug.
Som det ubestridt ledende pionerselskapet innen storskala landbasert oppdrett av laks, tiltrekker Atlantic Sapphire seg et betydelig engasjement. Det kan vi i iLaks skrive under på, med klikk-statistikken i hånden. Temaet tiltrekker seg lesere – og engasjement. Ikke bare i kommentarfeltene på Facebook, men på lunsj- og styrerom, konferanser og messer og på telefon mellom oppdrettere, eksportører og importører.
Les også: Atlantic Sapphire bygget biomasse i oktober, og slaktet i underkant av 270 tonn laks
Koden
Årsaken er jo at selskapets forretningsidé kan være en gamechanger for tradisjonelt lakseoppdrett. Hvis de faktisk makter å knekke koden og produsere høykvalitetslaks, med riktig smak, farge og tekstur, til en konkurransedyktig produksjonskost – uten det miljøavtrykket tradisjonelt merdoppdrett setter på villfisk og fjordarmer.
Det er viktig at Atlantic Sapphire lykkes. Ikke minst for den etterhvert rikholdige leverandørindustrien som har posisjonert seg innen dette segmentet.
iLaks vet at en direktør ved en av de ledende RAS-leverandørene, selvsagt noe spøkefullt, har sagt til Atlantic Sapphire-gründer Johan E. Andreassen at “hvis dere ikke får dette til skal jeg personlig ta livet av deg med mine egne hender.“
Lykkes
Spøken har nok også litt alvor i seg, selv om den aktuelle produsenten ikke har kontraktfestede leveranser til Florida-selskapet. For gigantanlegget utenfor Miami er den største salgsplakaten han og hans konkurrenter kan få. Hvis Atlantic Sapphire lykkes, blir det mange byggekontrakter i årene som kommer. Hvis de ikke lykkes, kan leverandørindustrien bli satt tilbake med mange år – til den tiden da RAS var en særdansk øvelse tuftet på oppdrett av ørret og ål.
Da iLaks sist besøkte Miami, slepte selskapsledelsen rundt på et helt hoff av spesialister og konsulenter på sosiale medier og markedsføring. Synlighet og storytelling er viktig.
Men det er ikke Instagram slaget står for Atlantic Sapphire.
Kostnader
Markedsprisen for laks settes i Europa, hos markedsleder Norge. Fraktkostnadene med fly til USA danner prisbufferen som kan gjøre det attraktivt å investere penger i Atlantic Sapphire – og andre oversjøiske RAS-oppdrettere.
Selskapet solgte laks, riktignok ikke særlig mange lastebiler, til romslige 9,7 dollar, eller 82 kroner, kiloet i oktober. Produksjonskostnadene er, enn så lenge, en god del høyere enn det.
For å lykkes som lakseoppdretter, må Atlantic Sapphire krype under det kostnadsnivået per kilo. For å virkelig bli en gamechanger i oppdrettsnæringen, bør en komme seg vesentlig under det nivået.