Rederiet sitter på flåte til over fire milliarder kroner.
– Det er ingen oppdrettere som får sånne marginer som brønnbåtrederne har, uttalte oppdretter Gerhard Alsaker i forbindelse med dåpen av hans nye brønnbåt “Kristoffer Tronds“ tidligere i høst.
Det kan han ha rett i. Det er i hvertfall svært få lakseoppdrettere som matcher brønnbåtkjempen Sølvtrans’ driftsmargin på 56 prosent i 2020.
Les også: Rostein seilte inn en halv milliard i fjor
Ni båter på vei
Ålesundrederiet sopte inn 511,2 millioner kroner på driften i fjor. Flåten, som består av 19 fartøyer, er verdsatt til 4.038 millioner kroner i regnskapsbøkene.
Sølvtrans tok levering av en brønnbåt ifjor, “Ronja Christopher“, og solgte unna en annen, “Ronja Skye“. Ved inngangen til 2021 hadde rederiet kontrahert ni nye brønnbåter.
Sølvtrans hadde ved årsskiftet en bokført egenkapital på 1.180 millioner kroner av en totalbalanse på 4.938 millioner kroner.

Avansert
Sølvtrans har i flere år vært kontrollert av utenlandske finansielle eiere. Og eiersstrukturen er litt over middels avansert.
Sølvtrans Rederi er heleid av Sølvtrans AS, som igjen er eid 100 prosent av holdingselskapet Silver Holdings. Dette er i sin tur 100 prosent eid av Asterix Bidco, som er eid 100 prosent av Asterix Holdco. Asterix Holdco er eid med 82 prosent av Asterix Topco 2, gründer Roger Hatlebakks investeringsselskap Ronja Capital II med 15 prosent og styreleder Anders Hvides Tucan Holding med tre prosent.
Bak Asterix Topco 2 står private equity-fondet Antin Infrastructure Partners, som i desember 2020 kjøpte opp det Mowi-kontrollerte brønnbåtrederi DESS Aquaculture Shipping.
Sølvtrans Rederi | 2020 | 2019 | Endring |
Omsetning | 912,5 | 703,3 | 29,7 % |
EBIT | 511,2 | 350,4 | 45,9 % |
Resultat før skatt | 320,5 | 270,7 | 18,4 % |
Driftsmargin | 56,0 % | 49,8 % | |
Alle tall i millioner kroner |