– Det er ingen oppdrettere som får sånne marginer som brønnbåtrederne har

Nyheter
0

Det var en av grunnene til at Gerhard Alsaker gikk til innkjøp av sin egen brønnbåt.

– Jeg døper deg «Kristoffer Tronds». Måtte hell og lykke følge deg og ditt mannskap, sa gudmor Malene Kristine Alsaker, og dundret en flaske med Cremant de Bourgogne inn i skipssiden. Mens de edle dråper rant nedover den blåmalte skutesiden istemte et innleid hornmusikkorkester «Ja, vi elsker».

Med det var «Kristoffer Tronds», den 90 meter lange brønnbåten oppkalt etter en norsk admiral og sjørøver, endelig døpt. Alsaker-konsernets første selveide brønnbåt har imidlertid vært i drift i flere måneder allerede etter at den nyslåtte rederen selv hentet den fra verftet i Spania på seinvinteren.

Gunstig finansiering
Med seg om bord hadde Gerhard Alsaker ikke bare én skinke, men en hel palle med Bellota Iberico skinker, hvorav en av dem ble servert dåpsgjestene. Da hadde han og familien spasert fra den 249 kvadratmeter store leiligheten (eller «hytto», som han kaller den) på Bryggen, et steinkast fra kaien hvor brønnbåten ligger fortøyd.

Investeringen i det som, enn så lenge, er Norges største brønnbåt, er betydelig for Tysnesoppdretteren. Men den er muliggjort med en gunstig spansk finansiering. Alsaker-konsernet har nemlig fått finansiert 130 millioner kroner av båtkjøpet ved en EU-godkjent spansk «tax lease», noe som gjorde at norske verft ikke var konkurransedyktige på pris.

– Dette innebærer at spanske verft kan konkurrere med tyrkiske verft, og innebærer at en betaler en lavere pris enn det det spanske verftet mottar i oppgjør, forklarer Alsakers innleide advokat Arthur Duus.

Løsningen innebærer skattefordeler for spanske privatinvestorer, som leger og tannleger, ikke ulikt den tidligere norske varianten med kommandittselskaper.

– 20-25 prosent av totalprisen er «tax lease», sier Duus til iLaks.

Les også: Alsakers nye brønnbåt utstyres med verdens største Optilicer

Gerhard Alsaker. Foto: Aslak Berge

Oppdretter og reder Gerhard Alsaker er klar på hvorfor han har gått til innkjøp av sin egen brønnbåt:

Investerer i egen portemone
– Vi har i utgangspunktet brukt Bømlo Brønnbåtservice som leverandør av brønnbåttjenester fra vi begynte på midten av 80-tallet. Nå er jo de blitt kjøpt opp av Sølvtrans. For en del år siden betalte vi per kilo laks når vi leide båtene, men nå må vi leie inn båt på tid. Slik er det blitt, sier han, og viser til at en brønnbåt i dag brukes til vesentlig mer enn bare å frakte fisk.

– Hvis en leier en brønnbåt på TC (timecharter – red. anm.), så er det slik at når TC’en er gått ut så er båten nedbetalt. Vi vil i hvertfall nå eie båten selv når vi er kommet til enden. Vi får dessuten båten som vi vil, også om vi ønsker å bygge den om underveis. Og så er det slik at en investerer i egen portemone heller enn i andre sin, forklarer han.

– Nå du ser Ola Oppdretter og de marginene han får, så er det ikke så mye. Det er ingen oppdrettere som får sånne marginer som brønnbåtrederne har. Hvis du ser på oppdretterne sine regnskap for 2020 – det er trist lesning, sier Alsaker.