Saksøkers prosessfullmektig Trond Hatland hamrer løs på staten under den første dagen av trafikklysrettsaken mellom 25 oppdrettere og Nærings- og fiskeridepartementet.
– Nå kunne jeg som et retorisk poeng sagt: Det er ikke én laks som kan fremlegges her i retten som har dødd av lakselus. Det er beregnet og estimert i modeller, sier Hatland.
Det er nettopp faktagrunnlaget, eller en mangel på sådan, som er kjernen i saksøkers argumentasjon i den pågående rettsaken.
Thommessen-advokat Trond Hatland bemerker at vedtaket om å sette produksjonsområde 4 (PO4) i rødt gir et betydelig økonomisk tap for oppdretterne i denne regionen. – Vi vil komme tilbake til dette senere, legger han til.
Les også: Nå er rettsaken i gang: – Det er det regnestykket staten sliter med i Trafikklyssystemet
Modellering
Rettsaken, som vil gå over ti dager, strømmes direkte fra Sogn og Fjordane Tingrett i Førde.
Trafikklyssystemet er basert på analyser og modellering i vesentlig grad gjort av Havforskningsinstituttet. Nå saumfares og endevendes modellenes gyldighet og relevans i rettsalen.
– Og hvordan går det med laksebestanden? Den har vært stigende siden 2005. Og i bedre utvikling i PO4 enn ellers i landet. Dette har skjedd mens lakseproduksjonen fra oppdrett har økt betydelig, påpeker Hatland videre i sitt innledningsforedrag.
Innvandring
Hatland ser heller ingen klar trend eller sammenheng mellom høyt lusepåslag og lav innvandring av laks.
– I 2017 var det mye lakselus, og da skulle en gjerne anta at det skulle gi lavere innvandring i årene etter. Det har ikke skjedd, sier han, og mener at dette fremstår som «vilkårlig».
– Det er dette som gjør at vi fremstår som arge, for å bruke et mildt adjektiv, sier han.
– Seks prosent i nedjustert produksjon gir 9-12.000 tonn laks i årlig slaktevolum, bemerker Hatland. – I tillegg kommer ørret. PO4 er landets viktigste region for oppdrett av ørret.