Norges Lastebileierforbund mener flere aktører må ta ansvaret for å hindre avrenning fra laksevogntog.
Ukentlig rapporterer mediene om tunge kjøretøy som får midlertidig kjøreforbud for avrenning av fiskevann.
Les også: – Man kan si at Berkåk luktet lakseoppdrett
Regionsjef i Norges Lastebileierforbund, Roar Melum, mener at flere enn transportørene bør få skylda for avrenningen.
– Transportørene blir sittende igjen som svarteper i dette spillet. Da er det sjåføren og det vogntoget som får kjøreforbud, og som sliter med konsekvensene. Men går vi dypere inn i dette, ser man at dette henger sammen med flere faktorer, sier Medum til NRK.
– For det er viktig det som skjer ute i slakteriene langs kysten vår. Har fisken for høy temperatur når den lastes inn i bilene, vil det medføre større nedtining og økt avrenning, mener han.
Sjømatbedriftene, Lastebileierforbundet og Statens vegvesen har for øvrig sammen tatt initiativ til å få laget en nasjonal standard for hvordan norsk sjømat skal fraktes på norske veier. Trioen har nedsatt en arbeidsgruppe, som skal presentere et forslag til en bransjestandard for samferdselsminister Knut Arild Hareid i løpet av høsten.
Les også: Avrenning fra laksevogntog: – Vi må fjerne kilden til problemet