Lille CageEye sikter på kontroll med fôringen av 46 prosent av landets laksemerder – på fire år

Nyheter
1278

Lykkes oppstartselskapet med målsetningen om å ta over fôringen av halvparten av oppdrettsmerdene?

Kjernen i CageEyes fôringsteknologi er opprinnelig utviklet av Havforskningsinstituttet. Denne bruker lydbaserte sensorer og maskinlæring for å lære fiskens adferd. De søker å lære fisken å kjenne. Dette skal i sin tur gi 20 prosent økt tilvekst, redusere fôravfall til null og dessuten redusere dødeligheten med to prosent, hevder selskapet.

En av oppdretterne som har prøvd ut CageEyes automatiserte fôring er Lingalaks i Hardanger.

Bedre og billigere
– Fôring er en stor del av kostnadene for oss, 40-50 prosent. Og hvis de kan gjøre dette bedre enn oss, er det interessant. Men det må være bedre og billigere enn oss, sier daglig leder Erlend Haugarvoll til iLaks.

– Kostnadene må ned i oppdrett. Vi jakter på teknologi som kan gjøre det billigere. Vi har diskutert litt automatisering av fôring. Det har vi tro på. Men foreløpig har vi kun fôringssentral internt, presiserer han.

Også Norway Royal Salmon (NRS) tester for tiden ut denne teknologien. Konserndirektør Klaus Hatlebrekke ønsker ikke å si så mye om erfaringene så langt.

– Vi har ikke nok erfaring. Vi har testet det og prøvd det, men jeg kan foreløpig ikke si noe mer enn det, sier Hatlebrekke.

Mowi er også blant testkundene.

– Vi ønsker ikke å kommentere CageEye eller deres ambisjoner spesifikt, sier kommunikasjonssjef Ola-Helge Hjetland. – Bruk av sensorer for å forbedre og effektivisere produksjonen er svært spennende, og vi kommer til å se en enorm utvikling innen dette feltet de neste årene. Det er en rekke selskap som leverer eller ønsker å levere tjenester av denne typen til havbruksnæringen. Som kjent arbeider vi med en av de ledende aktørene, legger han til.

På spørsmål om hvem denne ledende aktøren er, svarer Hjetland: – Alphabet-selskapet Tidal.

Les også: Mowi i teknologisamarbeid med Googles morselskap

Kilde: CageEye

Nær halvparten 
CageEye omsatte for 4,8 millioner kroner i 2019. Selskapet driver med fôring av fisk på 52 norske laksemerder, tilsvarende 1,5 prosent av landets totale antall merder. Men dette er bare begynnelsen. Allerede i 2024 forventer selskapet å drifte 1.775 merder, tilsvarende 46 prosent av totalen.

For å få fart på innsalgsprosessen benytter CageEye seg av NorseAqua, som selskapet overtok i fjor høst. Bindalsfirmaet NorseAqua, som selger såkalt low tech som rensefiskskjul og fôrspredere, skal brukes til «cross-selling» av de avanserte fôringsløsningene.

Dette skal gi en eksplosiv salgsvekst, spår CageEye.

«Experience from underwater lights have shown that it takes 1.5 years from launch of new technology (e.g. LED-lights) to 3x expansion, provided benefits of solution is confirmed,» heter det i den konfidensielt stemplede forretningsplanen til selskapet.

Fem-dobling
Basert på dette, forventer CageEye, eller Bluegrove som selskapet nå kaller seg, å omsette for 52,1 millioner euro i dette segmentet alene i 2025.  

Og det stopper ikke der.

«Our technology enables us to increase the yearly salmon production with 47 000 tonnes by 2024, providing us with an EBIT of €65m the same year, and the world with 375 million extra meals a year given our projected market adoption. Including additional species, our TAM is expected to further expand to 5x by 2030, with growth potential increasing in the
following decades,» står det videre i forretningsplanen.

Det et en spenstig målsetning. Men er dette realistisk?

– Vi kommenterer ikke materiale fra anonyme kilder. Å lage forutsetninger fra dette materialet er ikke noe vi støtter. Når vi har noe å si, vil vi gjerne snakke med deg igjen, svarer CageEyes kommunikasjonsjef Marloes Eshuis, på vegne av konsernsjef Bendik Søvegjarto.

Reker også
CageEye nøyer seg imidlertid ikke bare med fôring av laks.

Selskapet ser atskillig større muligheter innen oppdrett av reker. Totalt sett sikter selskapet på en omsetning innen laks, reker og «fremtidige oppkjøp» på 2,2 milliarder kroner innen fem år. Det betyr en 80-dobling av salget fra 2019 til 2025.

Les også: Innen 2025 skal CageEye ha milliardomsetning på fôring av reker. Ifjor omsatte de ikke for fem øre

iLaks har også henvendt seg til SalMar og Lerøy for kommentarer til deres erfaringer med CageEyes fôringsløsninger. Ingen av dem har foreløpig besvart våre henvendelser.

Kilde: Bluegrove