Innen 2025 skal CageEye ha milliardomsetning på fôring av reker. I fjor omsatte de ikke for fem øre

Nyheter
1328

Oppstartselskap varsler eksplosiv vekst.

– Vi er klare for vår neste vekstfase, etter å ha fortsatt fokuset på våre eksisterende oppdrettspartnere og videre teknologisk utvikling også i 2020. Tiden er inne for å utvide ytterligere i laks og satse på nye arter i de kommende år, sier Bendik S. Søvegjarto (30).

Han er konsernsjef i CageEye, eller Bluegrove som konsernspissen har kalt seg det siste halvåret. Bluegrove er fortsatt ikke registrert som et firma i Brønnøysund-registeret.

Søvegjarto er utdannet innen elektronikk og data ved Universitetet i Oslo, og startet sitt første selskap allerede som 18-åring. Ifølge hans LinkedIn-profil har han vært «CEO» i CageEye siden 2017.

«Pre-revenue»
CageEye, som i fjor høst kjøpte 100 prosent av aksjene i NorseAqua, var også i 2019 et såkalt «pre-revenue oppstartsselskap», fremgår det av en pressemelding mandag formiddag. Konsernet hadde en omsetning på 4,8 millioner kroner og et underskudd før skatt på kroner 26,8 millioner, fremgår det videre av en pressemeldingen.

Les også: Pengene fortsetter å renne ut av CageEye – tapte 24,4 millioner kroner i fjor

– Resultatene i 2019 la grunnlag for videre rask vekst, mener Søvegjarto.

«Rask vekst» er ikke å ta for hardt i.

iLaks har fått innsyn i selskapets forretningsplan, og her avdekkes grandiose ambisjoner.

Milliardomsetning
Allerede innen tre år skal selskapet ha milliardomsetning, nærmere bestemt 102,4 millioner euro (1.115 millioner kroner). Over halvparten av dette salget skal komme fra et marked hvor selskapet knapt er tilstede idag, nemlig rekeoppdrett.  

Kilde: Bluegrove

CageEye/Bluegrove ser enorme muligheter i å være disruptive i oppfôring av reker. Særlig sammen med den «strategiske partneren» BASF. Ifølge forretningsplanen er samarbeidet med den tyske kjemigiganten av såkalt «holistisk» karakter, og innebærer også at BASF tegner seg for aksjer i selskapet.

Bendik Søvegjarto hilser på en indisk rekeoppdretter. Skjermdump fra Bluegroves forretningsplan

BASFs vice president for corporate communication, Juliana Tischel, har tidligere omtalt den påståtte strategiske avtalen med CageEye/Bluegrove som «markedsrykter».

Den spenstige rekeplanen er å målrette satsingen med «å tilby seks komplementære moduler mot fem hovedmarkeder for rekeoppdrett». Blant disse er India, Ecuador, Vietnam og Indonesia. Omsetningspotensialet her skisseres til 378 millioner euro, eller 4,1 milliarder kroner.

Salgsvekst
iLaks har stilt følgende spørsmål til Søvegjarto: – Fra deres forretningsplan ser jeg en forbløffende salgsvekst innen fôring av reker – et segment dere knapt selger til i dag. Hvordan skal dette gjennomføres, og hvor viktig er den påståtte strategiske avtalen med BASF her?

– Vi kommenterer ikke på dokumenter som vi ikke har delt med dere eller på materiale som kommer fra anonyme kilder, skriver Marloes Eshuis, kommunikasjonsansvarlig i CageEye, i en epost til iLaks. 

CageEye er for tiden i en prosess med å hente ny egenkapital. Til denne jobben har de engasjert DNB Markets og Danske Bank.