Bluegrove-sjef varsler pengeinnhenting og strategiske avtaler med Microsoft og BASF

Nyheter
1411

Industrigigantene skal, ifølge Bluegroves konsernsjef Bendik Søvegjarto, være klare for å satse penger i det norske oppstartselskapet – på en oppsiktsvekkende prising.

I løpet av sommeren fikk oppstartselskapet Bluegrove, tidligere kjent som CageEye, hånd om aksjene i trondheimsfirmaet Sealab i en transaksjon som priset førstnevnte til to milliarder kroner. Prisingen, av et ganske urennomert firma, har fått mange både i og utenfor oppdrettsnæringen til å stusse. Ved siste avlagte regnskap, for 2018, omsatte CageEye for 4,6 millioner kroner. Mesteparten av oppgjøret til aksjonærene i Sealab var i CageEye-aksjer.

Bluegrove, som konsernspissen nå heter, har overfor iLaks uttalt at den spenstige verdsettelsen er utført av «en tredjepart», men har ikke vært villige til å utdype hvem dette er eller hvilket regnestykke som ligger til grunn for prisingen.

Les også: Raser etter oppkjøpet av Sealab: – Vi er blitt frarøvet selskapet vårt, og vi er blitt betalt med monopolpenger

Milliardprising
Under et aksjonærmøte 26. august ble det fra aksjonærene i Sealab Ocean Group etterlyst finansiell informasjon og grunnlag for styrets verdivurdering av Bluegrove. I et dokument, som iLaks har fått innsyn i, redegjør Bendik Søvegjarto, konsernsjef i Bluegrove, for dette. Her skriver han følgende:

«Vi mottok ila. sommeren utkast til en Strategic Partnership Agreement med Microsoft, noe som de normalt inngår med selskap som Nokia, Salesforce, Coca-Cola og Equinor. Microsoft ser på oss som deres inngang inn i akvakultur og har bekreftet med et ‘non-binding confirmation letter’ at de vil gå inn i B-runden med en investering på EUR 6m på en valuation på EUR 210m. De vil også donere aksjer til vår nystiftede Foundation, slik at de kan fortelle verden om dette. Dette er et resultat av en 14 mnd lang prosess og flere turer til Redmond.»

Redmond er Microsofts hovedkvarter i Seattle, hvor representanter for CageEye og Sealab møttes for første gang i november i fjor for å sondere muligheter for et oppkjøp.

Men det er ikke bare den amerikanske teknologiganten Microsoft som vil satse sammen med Bluegrove. Tyske BASF, med en årsomsetning på 59 milliarder euro, skal også være interesserte.

«Videre har vi også inngått et strategisk samarbeid med BASF, verdens største kjemiselskap, som ønsker å samarbeide med oss på satsingen innen reker. Vi har sammen en signert MoU (intensjonsavtale – red. anm.), hvor både finansiering av utviklingskostnader, samt en investering på EUR 3-5m inngår,» skriver Søvegjarto.

Global lansering
«Vi har forberedt en global lansering sammen med Microsoft, og tilsvarende med BASF, for å lansere videre samarbeid. Det har hele tiden vært planen å kombinere dette med vårt planlagte roadshow for serie-B.» 

CageEye hadde ved årsskiftet 2018/2019 en bokført egenkapital på 36,8 millioner kroner, etter flere kapitalinnsprøytninger. I løpet av det siste året har selskapet kjøpt opp to andre oppstartselskaper, nemlig NorseAqua og Sealab. Dette utgjør de underliggende eiendelene som nå verdsettes til formidable 210 millioner euro. 

For å støtte oppunder milliardprisingen av Bluegrove, fremhever Søvegjarto også andre mulige storinvestorer:

«Vi har noen store internasjonale «bjellesauer» som ønsker seg inn og er status pending, som vi ikke kan dele navn på etter avtale med dem.»

Markedsrykter
Når iLaks ber Bluegrove om å utdype det strategiske samarbeidet med Microsoft og BASF, er ikke selskapets kommunikasjonsansvarlige, Marloes Eshuis, spesielt snakkesalig.

– Jeg kan verken bekrefte eller avkrefte denne informasjonen, sier Eshuis til iLaks.

Heller ikke BASF vil kommentere den angivelige intensjonsavtalen.

– Takk for din interesse for BASF. Jeg ber om forståelse for at vi ikke kan kommentere markedsrykter, skriver Juliana Tischel, vice president corporate communication i BASF, i en epost.

Til tross for gjentatte henvendelser, over flere dager, har ikke Microsofts medieavdeling returnert iLaks’ forespørsler knyttet til denne saken.