Trafikklys-systemet kan bli advokatmat.
Tirsdag kom endelig de nye trafikklysene. To produksjonsområder får rødt lys og må redusere produksjonskapasiteten med seks prosent: Nordhordland til Stadt (PO4) og Stadt til Hustadvika (PO5).
Ikke uventet kom det mange reaksjoner i etterkant, blant annet fra bransjeorganisasjonene Sjømat Norge og Sjømatbedriftene.
Advokat Halfdan Mellbye i Advokatfirmaet SANDS skrev en kronikk i iLaks, der han uttalte at forskrift om reduksjon må sendes på høring før den kan vedtas.
Gründer og sjef i Firda Seafood, Ola Braanaas, mener man bør regulere på enkeltlokaliteter som ikke overholder reglene. I likhet med oppdretter Nils Tore Karstensen kaller han det som skjer nå for «en kollektiv avstraffelse».
– Vi er veldig skeptiske til at et slikt nedtrekk skal gjelde alle og vil se nærmere på det juridiske grunnlaget for dette, sier Braanaas til Dagens Næringsliv.
Fiskeri- og sjømatminister Geir Inge Sivertsen (H) svarer dette på spørsmål fra DN om det kan komme søksmål fra lakseoppdrettere på grunn av påbud om redusert produksjon:
– Det vil jeg ikke spekulere på. Men jeg har ikke fått noen signaler om det.