Troland Lakseoppdrett satser på grønnere drift

Nyheter
1519

Troland Lakseoppdrett installerte Fjord Hybrid 147-container på Høyvika-lokalitet.

Det er Fjord Maritime i Bergen som har utviklet hybridløsningen til havbruksnæringen. Fjord Hybrid reduserer gangtiden til dieselgeneratoren på fôrflåtene med inntil 90 prosent.

– For lokaliteter hvor landstrøm ikke er gjennomførbart, er hybridløsning det beste alternative. Vi har vært i dialog med Fjord Maritime i lengre tid og antall installasjoner de har i drift er en god trygghet for oss. Hybridløsningen nedbetaler seg selv på to til tre år, så dette er vinn-vinn for alle parter, sier oppdretter Ole Troland i en pressemelding.

– Batteripakken kutter driftstimen på dieselgeneratoren med cirka 80 prosent. 19 timer i døgnet på batteri. Det tilsvarer en CO2 reduksjon på tilnærmet 108 tonn i løpet av en produksjon på 18 måneder. Vi i Troland Lakseoppdrett synes det er både viktig og spennende å investere i ny klimateknologi. Selv om laksen i utgangspunktet er en klimavinner, jakter vi som selskap kontinuerlig forbedringen for å redusere vårt fotavtrykk. En god bonus er jo at mindre støy er bedre for både fisk og folk. Vi gleder oss virkelig til å få sett effekten av Fjord Hybrid.

– Vi er svært glade for at Troland Lakseoppdrett falt ned på vår løsning for elektrifisering av fôrflåten. Ved utgangen av året har vi 25 Fjord Hybrid anlegg installert langs hele kysten. Antall installasjoner i drift og kontinuerlig tilgang på driftsdata og oppnådd resultater, er noe våre kunder setter stor pris på. Vi har også fått gode tilbakemeldinger på fjerntilgang og overvåkning som vi tilbyr fra vårt servicesenter. Det er veldig tilfredsstillende at vi har klart å få frem et konsept som både er driftssikkert og bidrar til det grønne skiftet i havbruksnæringen, sier Stig Kalvenes, operasjonsansvarlig i Fjord Maritime.

Fjord Hybrid kan monteres i selve flåten, eller  leveres i en container som plasseres om bord. Hybridsystemet er designet som en plug and play-løsning som lett kan tilpasses de fleste fôrflåter, uansett design.

– Vi har utviklet et system som reduserer gangtiden til dieselgeneratorene til et minimum gjennom et driftsdøgn, fra 24 timer helt ned til to timer. Generatorene går alltid med optimal virkningsgrad under drift for å generere maksimalt antall kW pr. liter diesel, sier Kalvenes videre.

Gevinstene ved Fjord Hybrid på fôrflåten er en betydelig reduksjon av drivstofforbruk og servicekostnader, økt driftsredundans, kraftig reduksjon av klimagassutslipp og et sunnere arbeidsmiljø, heter det i pressemeldingen.