Schottel leverer framdriftsystem for Frøy Rederis nye skute.
Skipsverftet Sefine i Tyrkia har vunnet kontrakten for bygging av den største brønnbåten i verden for transport av levende fisk. Fartøyet er designet av Møre Maritime, bestillt av Frøy Rederi, og vil ha en kapasitet på 7.500 kubikkmeter.
Den 83,20 meter lange og 30,90 meter brede brønnbåten vil drives av et avansert, dieselelektrisk framdriftssystem. Leveransen til Schottel består av to trustere av typen SRP 460 L CP (1.800 kW hver) med en propelldiameter på 2,60 meter og en tunnell truster av typen STT 4 CP (1.000 kW). Denne kombinasjonen vil hjelpe til med å oppnå optimal framdriftseffektivitet og maksimal manøvrerbarhet, skriver Schottel i en pressemelding.
Fra 2018 har selskapene Schottel Norway og Frydenbø Schottel Nordic vært sammenslått til Schottel Nordic. Selskapets hovedkvarter for serviceprodukter ligger på Gardermoen og har god plass verkstedfasiliteter for overhaling av trustere. Selskapet har beholdt kontorene i Bergen og Ulsteinvik for å fortsatt være en aktiv partner for den maritime industrien der.
Schottel Group, med hovedkvarter i Spay ved Rhinen, er en av verdens ledende produsenter av styrbare framdriftssystemer for bruk i skip og offshore. Selskapet ble grunnlagt i 1921, og har utviklet og produsert asimutframdrift og komplette framdriftssystemer med nominell effekt på opp til 30 MW for fartøy av alle størrelser og typer, i nesten 70 år. Rundt 100 salgs- og servicesteder over hele verden bringer selskapet til kundene.