Men Vlantana Norge-ledelsen går ikke med på at de har drevet systematisk underbetaling av sjåfører, slik Arbeidstilsynet mener i en rapport.
Denne uken holdt Vlantana Norge et pressemøte i kjølvannet av det har blitt avdekket at graverende forhold knyttet til lønns- og arbeidsforhold hos sjåfører ansatt i selskapet, skriver Lastebil.no.
Under møtet erkjente ledelsen i Vlantana Norge at det har foregått omfattende feilregistrering av arbeidstimer, som ifølge Arbeidstilsynet har dannet grunnlag for et lønnsnivå som ikke er i henhold til norske lover og regler. Men ledelsen hevdet underbetalingen ikke har vært systematisk og bevisst.
– Vi har ikke hatt tilstrekkelig kunnskap om det norske regelverket, sa Tomas Stonys, operasjonsdirektør i Vlantana-eide Stonys Group og representant for aksjonærene i Vlantana Norge, ifølge Lastebil.no.
Styreleder Vladas Stoncius Jr. har tidligere hevdet at det inngås individuelle, tilpassede kontrakter med hver enkelt sjåfør i selskapet, avhengig av hvor mye den ansatte ønsker å jobbe. Dette selv om arbeidsavtaler for 238 sjåfører, som ble sendt til Arbeidstilsynet, viste alle en stillingsbrøk på 50 prosent. På pressemøtet innrømmet imidlertid Stoncius Jr. at alle kontrakter var på 50 prosent.
Mens både Schenker og ASKO allerede har sagt opp kontrakten med Vlantana Norge, vil Mowi ennå ikke gjøre det samme.
– Vi må gjøre egne undersøkelser for å kunne vurdere situasjonen og planlegge eventuelle tiltak. Vi kan ikke basere forhold til våre leverandører på andre selskap sine revisjoner eller tiltak, skrev kommunikasjonsdirektør Ola Helge Hjetland i en e-post til iLaks i forrige uke.
Da iLaks sjekket med Mowi søndag, var situasjonen uendret.