ROV-båt til Nærøysund Aquaservice

Nyheter
1042

Nærøysund Aquaservice fortsetter å bygge opp flåten av arbeidsbåter, og har nå mottatt en 15 meters hurtiggående ROV-båt levert av Kåre Holthe & Sønner.

Båten er den største og antakelig mest avanserte Stinger-modellen som Kåre Holthe & Sønner har levert, skriver Ytringen. Totalt 50 båter er levert av denne typen siden første båt ble produsert for femten år siden.

Båten som Nærøysund Aquaservice har fått overlevert har fått navnet «Nærøysund».

-Havbruksnæringa etterspør nå enda bedre dokumentasjon på sine anlegg, og med dette fartøyet kan vi levere høykvalitetsdata på bunnkartlegging og posisjonering av fortøyning til oppdrettsanlegg. Når operatørene er kurset og sertifisert, kvalifiserer båt og mannskap også til å levere bunndata til Sjøkartverket, sier daglig leder i Nærøysund Aquaservice, Brynjar Karlsen.

Nybygg med utvidet kapasitet
Nybygget er altså i klassen Stinger, en hurtiggående båt skreddersydd for kunder i oppdrettsnæringen. De fleste Stingere spesialbygges etter kundens ønsker, også denne 15-metringen til Nærøysund Aquaservice, sier konstruktør hos Kåre Holthe & Sønner, Åge Thomassen.

Fartøyet er bygget i aluminium, og sertifisert etter de nye reglene for lasteskip under 15 meter. Båten er utrustet for blant annet ROV-drift med egen hangar til ROV i overbygget. I tillegg er det en nedsenkbar sonar for nøyaktig posisjonering av ROV på havbunn.

Bilde fra ekkolodd ombord i «Nærøysund». Ubehandlet data fra en overkjøring.

Overbygget består av hangar til ROV, verkstedrom, tørkerom, ROV-operatørrom, styrhus med salong, bad med toalett og dusj. Forut er det pentry og tre lugarer.

Båten er også utstyrt med et multistråle-ekkolodd, som beskriver havbunnen svært detaljert. «Nærøysund» er en av de første båtene i landet som har denne type ekkolodd, ifølge Ytringen.

Nøkkeltall

  • Lengde: 14,98 meter
  • Bredde: 4,20 meter
  • Lugarkapasitet: 3 mann
  • Drivstoffkapasitet: 2 x 1000l
  • Motor: 2 x 435 hk Volvo Penta IPS 600 med dynamisk posisjoneringssystem
  • Strømaggregat: Nogva Nanni QLS 32T, som leverer 23,5kW
  • Hydraulisk thruster: SH 160, fra Sleipner
  • Kran: Amco Veba V603TMF-3SCE, løfteevne 406 kg på 4,17m arm
  • Capstan: levert av Lorentzen hydraulikk, trekkraft 1500 kg
  • Navigasjon: Raymarine og Olex
  • Brannslukking i maskinrom: Inert gass av merket Sea Fire fra Telmo
  • Infrarødt kamera: Flir
    ·Akterdekkskamera: Dometic
  • Brannsentral og lanternekontroll: Retronic
  • Multistrålelodd: 2 stk EM 2040C fra Kongsberg Maritime
  • GPS antenner: Seapath 200,
  • Sensor for bevegelseskompensasjon: Seatex MRU 5, fra Kongsberg Marine
  • Rov: Sperre sub-fighter 4500 med 800m optisk kabel
  • Thermopanvinduer: Ertec
  • Dempende stoler: Grammer, levert av Ole Chr Bye AS
  • Søkelyskaster: Imax 350RC Xenon fra Skipsutstyr AS
  • Dekkslys og lanterner: Hella
  • Varmtvannshøytrykksvasker: MH 1C 110/600 fra Nilfisk
  • Konstruksjons og systemtegninger: Kåre Holthe & Sønner AS