– Kostbar produksjonsteknologi er på mange måter et drivanker

Nyheter
1766

Fremtidens oppdrettsnæring kan forandre seg mer enn du aner.

– Vi går fra etterpåklokskap til innsikt i sanntid. Vi får nye og billige sensorer. Det er bare å se på start-ups: Vi får en overflod. Det er mange aktører som tar denne virkeligheten på alvor og utnytter mulighetene det gir. Her kommer kampen til å tilspisse seg i det som blir en jungel av leverandører.

Andreas Waage Nilsen, kreativ Netlife Research Bergen, gir seg i kast med en ganske formidabel oppgave. Han skal forutsi sentrale trekk i fremtidens havbruksnæring.

Kapital
– Lett er det nye tung. Før var det å ha mye kapital viktigst for å lykkes i mange verdikjeder. Realkapital i form av kostbar produksjonsteknologi er på mange måter et drivanker. Det har vi sett i mange sektorer. Teknisk gjeld gjør deg tung i steget. Åpenhet og evne til samhandling blir et strategisk fortrinn, spår han.

Den gamle mottakshallen til Englandsbåten, på Skoltegrunnskaien i Bergen, er smekkfull av utstillere i oppstartskategorien, industriaktører og nysgjerrige under den første utgaven av konferansen Ocean 2017.

– Før ble alt samlet i store serverparker. Nå samles data i skyen, fortsetter Waage Nilsen. – Data blir en stadig viktigere råvare, sier han, og mener med det moteordet «Big data».

Maskinlæring
– Anvendt maskinlæring blir et konkurransefortrinn. Å forstå mønstre i store datasett blir viktigere. Autonome droner blir i ulike former en del av hverdagen. Dette kommer ikke til å bare prege havbruk. Dette kommer til å prege nesten alle sektorer, ikke minst logistikk, sier han, og legger til at markedet for kunstig intelligens vil bli «vanvittig stort i tiden fremover».

– Lavt miljøavtrykk gir høy avkastning. Som vi har sett i havbrukssektoren; det vil bli økende krav til sporbarhet. Grønn produksjon blir belønnet i markedet. Det vil tvinge seg frem strengere reguleringer. Kundeorienterte virksomheter vinner terreng, sier han med godt skjult adresse til børsvinnere som Amazon og Alibaba.

Algoritmer
– Digitalisering endrer organisasjonskartet. Algoritmer tar beslutninger. Evnen til kontinuerlig innovasjon blir forretningskritisk. Det stilles mer krav til tverrfaglige partnerskap, sier Waage Nilsen, og viser som eksempel til bankenes Vipps-samarbeid – i en sektor som tidligere har vært preget av sterk konkurranse.