Kaller Hav Lines slaktebåt for en «utfordring»

Nyheter
2870

Administrerende direktør i Bremnes Seashore, Einar Eide, ser faremomenter ved Hav Lines nye slaktebåt. 

– Vi er opptatte av å skape arbeidsplasser her. Disse båtene er selvsagt en utfordring da planen er at et betydelig volum skal leveres til Danmark. Faren er at en del av arbeidet langs norskekysten blir flyttet ut. Norsk oppdrettslaks er allerede en viktig bidragsyter til arbeidsplasser i Hirtshals. Jeg ønsker at laksen skal være en viktig bidragsyter for norske kystkommuner, sier Eide til fagforeningsmagasinet NNN-Arbeideren.

«Norwegian Gannet».

Båten han refererer til er familien Sekkingstad og Haugland-gruppen sin slaktebåt «Norwegian Gannet», som skal være klar i juli 2018. 

På spørsmål om hva fiskeriminister Sandberg bør gjøre, svarer Eide:

– Jeg kunne tenke meg at han la til rette for mer verdiskaping her i landet. Da må han bidra til å skape et system der vi får en jevnere tilgang på fisk til Norsk foredlingsindustri. Da vil også behovet for å flytte virksomhet utenlands være mindre. Gi oss gode rammevilkår – det er Sandbergs jobb.

Per Sandberg besøkte nylig Hirtshals, hvor Hav Lines 16.000 kvadratmeterstore terminalbygning er under oppføring (bak betalingsmur).

– Jeg skulle jo selvfølgelig helst sett at disse arbeidsplassene kom i Norge. Men samtidig må vi erkjenne at dersom visjonen om en økning i den norske lakseproduksjonen fra dagens 1,3 millioner tonn til fem millioner tonn i 2050, da får det heller dryppe litt på danskene, sa Sandberg under besøket til Dagens Næringsliv.

Bremnes Seashore på Bømlo i Sunnhordaland har totalt 365 ansatte. I 2016 omsatte selskapet for 2,4 milliarder kroner og hadde et driftsresultat på 314,6 millioner kroner.