Disse båtene har fått på plass viktige godkjenninger: – Vi kjenner kun til noen få andre aktører

Nyheter
2142

Kvitsøy Sjøtjenester i Rogaland har fått tillatelse av Mattilsynet til transport av rognkjeks med brønnbåtene «Scallop Fighter» og «Scallop». 

Det fremgår av dokumenter fra Mattilsynet som iLaks har fått innsyn i.

«Scallop» fikk fornyet godkjenning i forrige uke, mens «Scallop Fighter» fikk en helt ny godkjenning for tre uker siden. Godkjenningene er gyldig frem til 2022.

– For oss er en slik godkjenning viktig av flere grunner. Slik transport skal faktisk være godkjent av Mattilsynet. Vi ønsker å fremstå som en seriøs aktør, og med en slik godkjenning er vi godt på vei å bevise vår seriøsitet. Det er også slik at enkelte kunder krever slik dokumentasjon, sier daglig leder i Kvitsøy Sjøtjenester, Bjarte Espevik.

Selskapet leverer til oppdrettere i Rogaland.

– I tillegg et det viktig om vi skulle bli beskyldt for eventuelt dødelighet på et senere tidspunkt fra et oppdrettsanlegg. Da er det viktig å ha alt på det rene, sier han.

Gått uten godkjenning
Espevik forteller at «Scallop Fighter» likevel har vært i drift, selv om den har manglet godkjenning.

– Vi har faktisk transportert uten godkjenning siden januar. Dette egentlig i påvente på nytt lovverk og i dialog med Mattilsynet, sier han.

Espevik sier vet så mange brønnbåter som driver med samme type transport.

– Vi kjenner kun til noen få andre aktører lengre nord i Trøndelag som frakter med brønnbåt. Enkelte velger å transportere selv i kar på arbeidskatamaraner, gjerne uten overvåking av pH og oksygen. Jeg tror ikke disse er godkjente hos Mattilsynet.

Femdoblet kapasiteten
«Scallop Fighter» ble levert i starten av 2017. Med investeringen femdoblet selskapet kapasiteten på frakt av rognkjeks. Båten har en bredde på 4,6 meter og lengde på 14,93 meten. Total kapasitet er en biomasse på 2300 kg.

Den minste båten, «Scallop», har bredde på 3,8 meter og lengde på 10,6 meter. Båten kan frakte en biomasse på 500 kg.

Kvitsøy Sjøtjenester ble startet av Espevik og Petter Aanonsen. Opprinnelig ble det satset på skjellnæringen, men de fant etterhvert ut at transport av rognkjeks var et godt marked.

I 2016 hadde selskapet en omsetning på litt over 8 millioner kroner, og et driftsresultat på 2,1 millioner kroner.