Vil hindre avrenning fra laksevogntog: – Vi er i samtaler om å ta løsningen i bruk i større skala

Nyheter
1719

Brødr. Sunde har utviklet en emballasjeløsning for transport av laks, som de mener vil hindre avrenning og øke trafikksikkerheten for medtrafikanter.

Saken er oppdatert fredag ettermiddag med presisering fra Daniel Knobloch.

iLaks har den siste tiden skrevet flere artikler om avrenning fra fisketrailere, som skaper trafikkfarlige veier. Bare den siste uken har flere vogntog fått kjørenekt på grunn av avrenning.

Brødr. Sunde, som har hovedkontor i Ålesund, mener de har funnet en løsning på problemet i form av en ny laksekasse uten avrenning, som selskapet har utviklet.

– Løsningen som er patentsøkt er ferdig designet og klar for salg, men Sunde utfører fortsatt tester hos kunde for å optimalisere alle egenskaper. Når en utvikler et nytt produkt, er det alltid slik at det er små detaljer som kan forbedres, og dette er en prosess som vil pågå fremover der vi sikkert får tilbakemeldinger fra markedet med mulig forbedringer. Vi er i samtaler med våre kunder om å ta løsningen i bruk i større skala, sier direktør i Brødr. Sunde, Rolf Fagervoll til iLaks.

Brukt over to år på utvikling
Ifølge Fagervoll begynte jobben med den selskapets nye løsning i forbindelse med at daværende samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen i februar 2018 var tydelig på at avrenning fra laksetransport var i strid med vegtrafikkloven.

FOTO: Brødr. Sunde

– Sunde startet da et prosjekt for å finne en løsning slik at avrenning fra Isoporkassen ikke skulle forbli et problem for næringen. Helt konkret måtte den nye løsningen være 100 prosent resirkulerbar og totalløsningen ligge klart innen for den sirkulære økonomien. Vi har derfor brukt en del tid på å komme frem til riktig materiale. En isoporkasse med oppsamlingskammer i bunnen for smeltevann, og et «skilleark» av polystyren for å holde fisk adskilt fra smeltevannet, kan resirkuleres 100 prosent til XPS-isolasjon i bolig og industribygg, sier Fagervoll.

– Gode betraktninger

Fagervoll har fulgt med på innspillene om temaet fra andre aktører i næringen. Administrerende direktør i Stranda Prolog, Klaus Hoseth, uttalte tidligere denne måneden til iLaks at man må tenke både kortsiktig og langsiktig for å løse utfordringen med avrenning fra fiskelast.

Hovedkontoret til Brødr. Sunde i Ålesund. FOTO: Brødr. Sunde

– Hoseth i Stranda Prolog har gode betraktninger. Bruk av absorbenter er en grei løsning på kort sikt, men som Hoset selv påpeker, vil brukte absorbenter i dette omfang utgjøre et nytt avfallsproblem. En absorbent vil kunne suge opp inntil fire kilo smeltevann og den vil kreve helt separat avfallshåndtering etter bruk, så vi tror ikke dette er en langsiktig løsning, sier Fagervoll.

Avdelingsleder Daniel Knobloch ved Thermo-Transit i Namsos mener på sin side at det er tilstrekkelig at vogntogsjåførene kjører i gang aggregatet, slik at skapet i traileren holder null grader celsius når laksen lastes inn. Da vil ikke isen smelte, ifølge Knobloch.

– Aktiv bruk av kjøleaggregatene i skapene på semitrailerne vil kunne hjelpe i starten på transporten slik Knobloch foreslår. Et vogntog lastet med laks vil inneholde 3-4 tonn is. Laks som pakkes i isoporkasser vil smelte noe av isen inn i kassene under transport, selv om kjøleaggregatene i bilen går og fryser blodvannet som renner ut av kassen til is. Det blir i så fall en utfordring for mottaker av lasten å håndtere frossent blodvann, som ligger igjen på dørken i semitrailerne når lasten kommer frem, avslutter Fagervoll. 

Knobloch presiserer overfor iLaks fredag ettermiddag at han snakket om en midlertidig løsning på problemet med avrenning når han tidligere nevnte bruk av aggregat.

– På sikt må det til lukkede kasser, sier han.