– Vi vil bygge hvis vi får lov

Nyheter
0

Holmøy-konsernet ønsker så sette i gang realiseringen av «Eidsfjord Giant» så snart anken er avklart med positivt utfall.

Holmøy Maritime og Eidsfjord Sjøfarm søkte om 17 utviklingskonsesjoner, men fikk tildelt syv av Fiskeridirektoratet i 2021 for «Eidsfjord Giant»-konseptet sitt. Holmøy-konsernet besluttet å anke vedtaket.

«Eidsfjord Giant» er en fast forankret skrogkonstruksjon med tette fiskekar som er åpne i toppen, men under tak. Skrogkonstruksjonen er 270 meter lang, og 42 meter bred, og skal inneholde seks kar med diameter på 35 meter og dybde på 12 meter.

Venter på ankeavklaring
– Vi venter i spenning på anken som ligger på bordet til fiskeriministeren. Vi har stort tro på at vi skal vinne igjennom, sier samfunnskontakt Kjell-Børre Freiberg i Holmøy-konsernet.

Freiberg mener at «Eidsfjord Giant» er et prosjekt som treffer det man har satt som kriterier for vekst i havbruksnæringen veldig godt.

– Det vi gjør her er å vente på denne avklaringen for å kunne gå videre med prosjektet. Men dersom vi ikke vinner igjennom med anken, har ikke vi noe prosjekt, påpeker han.

Freiberg kan ikke foreløpig si noe om når anken avgjøres:

– Det vi håper på nå er en hyggelig nyhet, som næringen trenger for å skape ny fremtidstro, sier han til iLaks.

Samfunnskontakt i Holmøy-konsernet, Kjell-Børge Freiberg. Foto: Bjørn Inge Bergestuen

Tilgangen på areal
Samfunnskontakten erkjenner at rammebetingelsene som følge av skattevedtaket riktignok har endret seg:

– Men det forandrer ikke det faktum at «Giant» er et fantastisk godt prosjekt, som treffer kriteriene for vekst fremover på en utrolig god måte, fastslår han.

Kjell-Børre Freiberg forteller at «Eidsfjord Giant» både vil bidra til å løse de biologiske utfordringene, men også areal-utfordringene:

– Den aller største utfordringen fremover blir tilgangen på areal. Svaret på arealproblematikken ligger i «Giant», mener han.

Et enormt stort tall
Freiberg kan ikke oppgi hvor mye Holmøy-konseret har brukt av penger på prosjektet hittil:

– Dersom vi skal oppsummere hvor mye penger vi har brukt på dette prosjektet, kommer det til å bli et enormt stort tall. Men det har vi gjort fordi vi har stor tro på prosjektet. Ved å samarbeide med et av de fremste teknologimiljøene vi har, Kongsberg, har vi brukt betydelige midler, sier han.

Freiberg forteller at Holmøy-konsernet har ikke har hatt tradisjoner for å samarbeide med andre på investeringsprosjekter:

– Vi seiler på egen kjøl stort sett på det meste vi gjør.

Han er optimistisk på utfallet på anken og er ikke i tvil om hva som skjer når den er avklart:

– Vi vil så gjerne videreutvikle det vi har og denne næringen, dersom regjeringen gir oss den muligheten skal vi følge opp det vi har sagt. Vi vil bygge hvis vi får lov, er Freibergs konklusjon.

Den nye lakseskatten har gjort oppdrettere med utviklingskonsesjoner usikre på veien videre. Salangen-oppdretteren Salaks tror eksempelvis at det vil ta lengre tid å realisere FjordMax-konseptet sitt.