– Vi ser på auksjonsresultatene som både attraktive og innvannende for Mowi og SalMar

Nyheter
0

Carnegie mener konsesjonskjøp i den nylig avsluttede auksjonen tilbyr vekstmuligheter til en kostnad under implisitte markedsverdier reflektert i gjeldende aksjekurser.

Mitsubishi-eide Cermaq forsynte seg klart mest av de konsesjonene som ble auksjonert tidligere denne uken. Totalt brukte Cermaq mer enn en milliard kroner, mer presist 1.063.600.000 kroner, for 3.360 tonn i ny maksimal tillatt biomasse (MTB).

Mowi og SalMar var best posisjonert blant de børsnoterte aktørene mens Lerøy og Grieg Seafood ikke skaffet seg ny oppdrettskapasitet på auksjonen til tross for at de hadde virksomhet i grønne områder, bemerker Carnegie-analytiker Philip Scrase i et notat.

o Mowi kjøpte 2,7 kt MTB-lisenskapasitet for en total kjøpspris på 665 millioner kroner eller 246.000 kroner per tonn, indikativt tilført rundt 4,1 kt slaktevolum forutsatt en konservativ MTB-utbytte på 1,5x, tilsvarende 0,8 prosent av guidede gruppevolumer for 2024e.

o SalMar kjøpte 2,3 kt MTB-lisenskapasitet for en total kjøpesum på 633 millioner kroner eller 278.000 kroner per tonn, tilsvarende rundt 3,4 kt slaktevolum ved å bruke lignende forutsetninger, og legger til 1,3 prosent til konsernets oppdrettsvolum.

o Den nye MTB vil gi Mowi og SALM mer fleksibilitet til å holde fisk lenger i sjøen denne sommeren og høsten, noe som reduserer slaktetrykket noe.

Aksjekurser for børsnoterte lakseoppdrettere. Kilde: Infront

– Vi ser på auksjonsresultatene som både attraktive og innvannende for Mowi og SalMar, og tilbyr vekstmuligheter til kostnad under implisitte markedsverdier reflektert i gjeldende aksjekurser. Verdsettelseseffektene er imidlertid moderate, påpeker Scrase.

– Basert på konservative forutsetninger anslår vi en markedsverdiøkning på 0,2 prosent for Mowi og 0,7 prosent for SalMar. Det tilbys ingen oppdeling per produksjonsområde per selskap, men vi antar at Mowi var erverver av 1.125 tonn MTB i PO1 som ble solgt til minstepris på 170.000 kroner per tonn, skriver Scrase videre.

Aksjekursene til Mowi og SalMar har kun vist mindre endringer etter resultatene av auksjonen ble kjent.

– Vi anslår at trafikklyssystemet gir rom for kun en prosent netto kapasitetsvekst for norsk industri i denne omgang, og at tilbudsveksten vil forbli svært begrenset de neste årene. Neste trafikklysvurdering er planlagt til 2026.

Totalt ga auksjonen av oppdrettskonsesjoner et beløp på 5,3 milliarder til statskassen.