Driftsresultatet til Egil Ulvan Rederi ble halvert i 2018 sammenliknet med året før. Daglig leder Arild Hoff sier det har sammenheng med store investeringer og ombygginger i løpet av året.
– I 2018 hadde vi kanskje det mest hektiske året i selskapets historie. Vi bygde om to skip, i tillegg til at vi også kjøpte to nye fartøy. Det ga et lavere resultat, men var et bevisst valg for å befeste posisjonen vår, sier Hoff til Adressa.
Selskapet, som har hovedkontor i Trondheim, kjøpte blant annet «With Nord». Rederiet driver i tillegg fartøyene «With Frohavet», «With Junior», «Kristian With», «Mikal With», «With Harvest» og «With Marine».
Båtene opererer ifølge Hoff innen to hovedområder: Halvparten fra langsiktige kontrakter på frakt av fiskefôr, mens den andre halvparten kommer fra stykkgodskjøring langs kysten, der selskapet har lange kontrakter med store industriaktører.
– Vi har den mest moderne flåten på kysten, og derfor klarer vi å skape resultater selv om marginene er små, sier Hoff til Adressa om rederiet, som fyller 100 år i år.
I mars ble det kjent at rederiet bygger et nytt kombinert fôr- og frakteskip, som får navnet «Oddrun With». Skipet, som skal leveres i slutten av neste år, får en prislapp på 350 millioner kroner.
Rederiet gjennomførte også i fjor de første forsendelsene av laks via sjøveien fra Hitra til kontinentet. Prøveprosjektet ble avsluttet ved nyttår. For at dette skal bli økonomisk, må laksen hentes rett fra fabrikken til SalMar på Frøya, i stedet for å fraktes med bil til Hitra Kysthavn, og det må være flere anløp i uka, mener Hoff.
Til tross for at resultatet falt i 2018, tok eierne ut et utbytte på 40 millioner kroner. Det skyldes ifølge Hoff overføring av kapital i forbindelse med at det ved årsskiftet ble gjennomført et generasjonsskifte, der styreleder og teknisk sjef Ivar Ulvan og søsteren Asbjørg har økt sine eierandeler, mens far Egil Ulvan på sin side har redusert eierskapet.