Tungt prisfall: – Vi overbyr for å få kjøpe fisken og underbyr for å selge den

Nyheter
0

Etter halvannen uke med rekordpriser går det rett ned.

– Det går nedover. Vi selger med 20 kroner i tap. Det er ikke en krone lenger, dessverre, sier en eksportør oppgitt til iLaks.

– Det er klart, det ble for dyrt. Vi har bestemt oss for å ikke kjøpe fisk uten salg. Det finnes ikke et marked over 140 kroner. De kjøper kun for å fylle kontrakter, mener han.

Fakta

iLaks henter hver fredag etter lunsj inn spotpriser for laks. Dette er fisk som skal leveres den følgende uke. Her kontakter vi flere ledd i verdikjeden, herunder oppdrettere, eksportører og importører. Vi har alltid minst fem uavhengige kilder, selv om ikke alle kildene nødvendigvis vises på trykk. Vi varierer hvilke kilder vi bruker, og bruker ikke de samme kildene hver gang.

– Vi må ned på 120 kroner. Der kan en kanskje få kunder med seg. Hva klarer kundene – det er det vi må spør oss om. De klarer i hvertfall ikke 140 kroner. Det er mye storfisk tilgjengelig. 6+, og flymarkedet, har stoppet helt opp, fortsetter han.

Komplekst
Han beskriver et komplekst marked, med høy andel nedklasset fisk, fileter, basert på produksjonsfisk, som selges billigere enn hel fisk, samt hel produksjonsfisk som bys frem lovlig og ulovlig til utenlandske foredlingsbedrifter.

– «Prod’en» øker i pris – til 75 kroner – mot 50 kroner for noen uker siden, bemerker han.

Eksportørene iLaks har snakket med etter lunsj fredag er frustrerte – og taper flust med penger.

– Vi overbyr for å få kjøpe fisken og underbyr for å selge den, sier en av dem.

– Vi hører kunder blir tilbudt fisk for 118 kroner i Nord-Norge. Det har vært salg mot sluttuke som går mot 20 kroner i tap, medgir han.

Et markedsbilde med et tungt prisfall gjentas av samtlige kilder. 120 kroner, en nedgang på rundt 15 kroner kiloet, går igjen.

Tap
– Vi hopper av hvis det går over det. For det fortsetter neste uke. 100 prosent garantert, sier en innkjøper. – Det ser ut til at det blir en flat 3+ pris. Og 5+ er jo egentlig det som har vært aller tyngst.

– Det er bare heftig. 120 blir maks for vår del. De siste bilene vi hadde denne uken gikk under 120, så hvorfor skal vi kjøpe på høyere enn det vi klarte å selge for på tampen av denne uken? spør han retorisk.

Samtidig legges det ikke skjul på at det er begrenset med handel som er gjort så langt i dag.

– Det er lite som er gjort både på kjøp og salg. Kundene der ute sier at det ikke er vits å kjøpe på fredagen. De får jo bedre priser på å vente. Og de prisene vi har hatt i det siste bygger en ikke marked, påpeker han.