Toget til Padborg med 18 vogner laks fra Narvik i skarp rute til Europa

Nyheter
0

Neste går på nyåret.

Søndag ettermiddag stod 18 vogntog fra Blu Water sammen med daglig leder i Nor-log Thermo i Padborg og ventet på toget fra Narvik. I høljende regnvær, skled det snødekte toget, fylt med laks fra nord inn på terminalen i den danske grensebyen.

– Turen har gått veldig bra og uten problemer i det hele tatt. Toget ankom Malmø en time før antatt tid. Det var noe banearbeid der, så litt kø for å få byttet til et lok fra Deutsche Bahn, men derfra gikk det knirkefritt. Dette har vært en vellykket prøvetur, sier daglig leder Erlend Pekeberg på telefon fra Padborg.

Her ruller CargoNet sitt tok fra Narvik inn på terminalen i Padborg. Foto: Nor-log

Spente eksportører
En god del laks skal videre til Polen for filetering, men også noe sydover i Europa. Den opprinnelige prøveturen i november måtte kanselleres som følge av togavsporing i Kiruna. Nor-log var spent på om det lot seg gjøre å fylle toget med nok laks. Det klarte de fredag i samarbeid med åtte norske eksporterer, som alle ble oppdatert av Pekeberg gjennom helga.

Her forlater toget terminalen i Narvik fredag kveld. Foto Lasse Gåre Iversen, Terminalkontrollør CargoNet sørget for å få laksen på skinner.

– De er veldig fornøyde med at det gikk så bra, og at man kan fremføre på en så effektiv måte. Vi gikk fra Narvik 21:00 fredag, og er i Padborg 14:00 søndag. Det er det nok bare tog som kan få til, sier han.

Nor-log skal nå evaluere prøveturen for å se hva som kan gjøres annerledes, og få eksportørene med videre. Ikke minst må de sikre nok materiell for å gjennomføre denne ruta fremover. Neste tur er planlagt til fredagen over nyttår.

Trenger traller
– Det har vært tøft å skrape sammen så mye materiell som vi har gjort for å fylle toget. Biler og traller er det utfordrende å skaffe, ikke minst det å få tilført nok nordover. Rundturen for ei tralle varer i nesten ei uke. Det krever mye materiell for en slik satsing. Vi håper flere samlastere blir med toget, slik at det blir tilført så mange traller som trengs, sier Pekeberg.

Erlend Pekeberg er daglig leder i Nor-log Thermo.

CargoNet er avhengig av å ha tilnærmet fullt tog før det blir bærekraftig. Den bratte stigningen opp Bjørnfjell, gjør at lokomotivet kun klarer å dra traller tilsvarende maksimalt 20 semitrailere med fisk.

– Vi bør ligge på mellom 16 og 20 biler for å få god utnyttelse slik at dette blir ei fremtidig fast rute. Hvitfisknæringa syns også dette er svært interessert. De har jo også utfordringer med å skaffe biler. Timingen med et laksetog som dette er nå svært positivt, avslutter en regnvåt og fornøyd leder i Nor-log Thermo Erlend Pekeberg.

Vognene lastes fra trallene og over på biler fra Blue Water og Nor-log.