I kveld dro endelig det første laksetoget direkte fra Narvik til den danske grensebyen Padborg

Nyheter
0

Toget på vei mot Padborg.
(Oppdatert fredag kveld)

Ved 21-tida i kveld reiste toget fra Narvik til Padborg med laks.

I Narvik ventet 20 semitrailere med laks som skulle videre med det første toget til Padborg. Forrige gang laksetoget skulle ut på jomfruturen, ble det kansellert på grunn av togavsporing ved Kiruna.

– Det absolutt eneste som kunne gå galt gikk galt den gangen, men nå er alt i rute og toget skal forlate terminalen i Narvik klokka 21:00 i kveld, fortalte daglig leder Erlend Pekeberg i Nor-log Thermo til iLaks tidligere i dag.

Her forlater toget terminalen i Narvik fredag kveld. Lasse Gåre Iversen, Terminalkontrollør CargoNet sørget for å få laksen på skinner.

Toget gjør et bytte i Malmø ved CargoNets helelektriske lok hektes av, og Deutsche Bahn overtar vognene. De trekker laksen frem til byen ved den tyske grensa, der de skal være ved 12-tida søndag. Blue Water står klar med 20 semitrailere for å levere kunden i Europa.

Tre tog i uka
– Jeg er veldig spent og syns det nå er deilig å endelig ha kommet i gang. Vi har jobbet lenge med dette i samarbeid med CargoNet. Dette er en utvidelse av Malmøruta vi har hatt gående i vel ett år. Vi bestemte oss for å forlenge aksen sørover til Padborg, sier Pekeberg.

Erlend Pekeberg, daglig leder i Nor-log Thermo.

Fremover går det ett tog i uka, hver fredag kveld. Målet er tre ukentlige avganger fra september 2022. Med det flyttes laks fra 60 semitrailere fra vei til bane, på en strekning mer enn 2.000 kilometer.

Det mener Pekeberg kommer godt med i en situasjon med store kapasitetsproblemer på grunn av få sjåfører.

– Vi får se hvordan kostnader kommer ut nå fremover, men vår plan er at dette skal være konkurransedyktig i forhold til dagens biltransport, sier Erlend Pekeberg.

Æresgjester fra nord
Laksen som skal være æresgjester på den første togreisen til Padborg er det eksportørene SalMar, Mowi, Norway Royal Salmon, Polar Quality, Coast , Grieg Seafood , Seaborn og Cermaq som har booket. Coast sender tre vogntog med laks fra Øyfisk, Kleiva Fiskefarm og Flakstadvåg Laks.

– Det å få en direktetransport forbi Oslo, som ikke er et naturlig stoppested er viktig. Både tid og pris er dette konkurransedyktig, og det bidrar til å avlaste et allerede sprengt terminalnett på Østlandet er positivt, sier Eirik Flo som er logistikk-direktør i Coast.

Erik Flo, director of logistics, Coast.

De hadde også booket seg inn med tre vogntog i november da det første toget opprinnelig skulle gå, men mistet ikke motet av togavsporingen i Kiruna av den grunn.

– Vi vil satse på å få laks over på det toget, det kan jeg si med en gang. Særlig når en får dette opp til tre avganger i uke, i bestefall hver dag er dette et fullverdig tilbud i forhold til veitransport, sier han.

Her lastes laksen over fra vei til bane, og 2.000 kilometer skal tilbakelegges fram til søndag formiddag i Padborg.

Foto CargoNet/Lasse Gåre Iversen.