Tidenes beste resultat – til tross for pandemien

Nyheter
0

Til tross for den vanskelige situasjonen i India og internasjonalt ble regnskapsåret 2021 (april 2020 til mars 2021) det beste noensinne for utstyrsprodusenten Garware – med over 20 millioner dollar i resultat etter skatt. 

– Vårt første kvartal ble det vanskeligste i firmaets historie etter at den indiske regjeringen over natten innførte lockdown i mars 2020. For første gang siden selskapet ble grunnlagt måtte fabrikkene våre holde stengt. Vi driver vanligvis kontinuerlig produksjon 24 timer i døgnet syv dager i uken, bortsett fra indisk nyttår, forteller Vayu Garware.

Han leder selskapet som basert i Pune. Universitetsbyen, med sine syv millioner innbyggere, er den historiske hovedstaden i delstaten Maharashtra, og ligger tre timers biltur øst for Mumbai.

Krisemøter
– Det var mye frykt for det ukjente blant våre ansatte, og vårt fokus skiftet til krisehåndtering og sikkerheten til personalet. I tillegg til daglige krisemøter der vi utviklet systemer for å holde kontakten med ansatte og sørge for å dekke deres behov, arbeidet vi aktivt med myndighetene for å få åpnet fabrikkene igjen. Det mest rørende var tilliten våre kunder viste oss i denne vanskelige tiden. Selv da fabrikkene våre sto stille fortsatte vi å få bestillinger fra oppdrettere rundt i verden. Gjennom regelmessige oppdateringer og tett kontakt støttet de oss gjennom denne perioden, sier han i en pressemelding.

Vayu Garware i Trondheim. Foto: Aslak Berge

Les også: Produserer fortøyningstau som er sterkere enn stål-wire

– Da vi fikk starte opp igjen satte vi inn meget strenge tiltak for å trygge de ansatte. De som kunne fikk arbeide hjemmefra og i fabrikkene ble det innført en rekke tiltak for å holde avstand, sikre hygiene etc. Alle ansatte fikk opplæring i god smittehåndtering av helsepersonell. Vi organiserte online/telefonisk helsekonsultasjon for de ansatte og deres familier og vi ga også støtte ved sykehusinnleggelser, innkjøp av medisiner og den slags. Heldigvis var mindre en en prosent av våre ansatte smittet, og vi har nå gjennomført vaksinasjonsprogrammer for de ansatte og deres familier, fortsetter Garware.

iLaks besøkte Garware i mars i fjor, like før pandemien for alvor blusset opp. Selskapet produserer airbags, partytelt, fotballmål og trålgarn, men oppdrettsnett blir stadig viktigere. Blant de viktigste kundene er måløybedriften Selstad.

Organiserte
– India har ikke en velferdsstat slik dere er vant til i Norge og store deler av helsevesenet er privat. Dermed blir det ekstra viktig at organisasjoner som vår trår til og hjelpe der vi kan i samfunnet. Vi etablerte derfor et Covid Care Center der pasienter kunne isoleres, og vi donerte respiratorer og annet medisinsk utstyr til lokale sykehus. Vi organiserte også matleveranser til arbeidere fra andre selskaper som hadde mistet jobben og var strandet i lockdown uten mulighet til å reise hjem til landsbyene sine. 

– I motsetning til mange andre selskap sørget vi for at det ikke ble reduksjoner i fast lønn eller at noen mistet jobben som følge av pandemien. Jeg mener dette styrket båndet til de ansatte ytterligere og motiverte alle til å yte sitt beste for selskapet, understreker Garware.

Her ferdigstilles nett til en 160-meters merd. Foto: Trine Forsland

– Med 80 tonn ferdigvarer ut hver dag er logistikk kritisk for oss. For å gi et bilde av problemene vi sto overfor: I India ble 1,5 millioner lastebiler stående på motorveiene mens sjåførene dro til lockdown i hjemmene sine. Vi måtte finne sjåfører og leie dem og lastebiler direkte for hver dag å frakte råvarer inn og ferdigvarer ut. 

Les også: Eksportrettet salg for hurtigvoksende indisk oppdrettsleverandør

4.000 mennesker
– På grunn av
distanseringskrav var det vanskelig å komme tilbake til full produksjon, men vi kom raskt opp til nærmere 80 prosent, noe som fortsatt betyr sysselsetting for rundt 4.000 mennesker så det var en stor utfordring. Vi fokuserte på flaskehalser og ved blant annet å fly inn ekstra maskiner klarte vi å ta igjen etterslepet i produksjonen slik at ingen kunder ble skadelidende. Faktisk klarte vi i løpet av ni måneder i 2021 og skipe ut like mye varer som vi gjorde i hele 2020. Vi har fått fantastiske tilbakemeldinger fra kunder som satte pris på vår evne til å levere i en slik situasjon, sier han videre.

– Jeg tror at i slike tider er det ekstra viktig å holde det vi lover, ikke bare om levering, men at produktene våre skal skape verdi for kundene. Som vi så falt ikke etterspørselen etter våre verdiskapende produkter. Siden mange av våre kunder innen havbruk, fiske og landbruk produserer mat fortsatte driften deres gjennom pandemien. Dermed kunne vi tilføre kundene verdi når de trengte det mest. Vi ble også hjulpet av svært gode relasjoner til leverandører, banker og myndigheter, siden både logistikk og finans ble påvirket av covid-19. 

Rekord
Når tallene ble oppsummert, viste fjoråret seg å bli rekord høyt.

– Til tross for pandemien var regnskapsåret 2021 vellykket for selskapet. Ved hjelp våre ansattes innsats og uvurderlig støtte fra våre kunder og distributører klarte vi å gå fra break-even i første kvartal til et resultat etter skatt på over 20 millioner dollar. Dette er vårt beste resultat noensinne, sier Garware.

– En så god prestasjon i vanskelige tider har også ført til at aksjemarkedet har økt tillit til oss. For første gang passerte vår markedsverdi en milliard amerikanske dollar. Selv om dette er en viktig milepel for oss er det enda viktigere å levere fri kontantstrøm, noe vi også har gjort det siste året. Aksjekursen er tross alt en refleksjon av innsatsen vi legger inn og resultatene vi leverer. Vi ser fram til å fortsette å betjene våre kunder rundt i verden med innovative produkter og løsninger og dermed vokse videre sammen med dem.