– Store deler av norsk fiskeeksport er helt avhengig av lasteromskapasitet på passasjerfly

Nyheter
1106

Koronaviruset skaper utfordringer for flyfrakt av laks.

Flybransjen rystes av koronakrisen. SAS innstiller fra mandag mesteparten av virksomheten. Norwegian kansellerer 4.000 flyginger og permitterer rundt 5.000 ansatte. Finnair har også varslet at virusutbruddet får konsekvenser for selskapets virksomhet.

Nylig stoppet USAs president Donald Trump alle fly fra Europa i et forsøk på å bremse koronasmitten. Da presidenten annonserte innreiseforbudet, sa han at det ikke skulle gjelde Storbritannia. Men i en fersk pressemelding går det fram at også Storbritannia og Ireland nå er omfattet av reiserestriksjonene i USA.

Stein Arve W. Sørensen er styreleder i både Gardermoen Perishable Center og Kvalitetstransport. Han sier det må settes i verk mange interne tiltak på grunn av koronasituasjonen, men legger samtidig til at det største problemet er mangelfull tilgang på nok flyfrakt-kapasitet. Ifølge mtlogistikk.no er 65 prosent av cargokapasiteten til USA fra Europa basert på passasjerfly.

– Store deler av norsk fiskeeksport er jo helt avhengig av lasteromskapasitet på passasjerfly. Denne kapasiteten reduseres nå drastisk, ikke minst ved at USA-trafikken stenges ned, sier Sørensen til nettstedet.

Også logistikkgiganten Schenker påvirkes naturligvis av situasjonen. I slutten av januar sa Schenkers flyfraktsjef Morten Würgler, at laks som opprinnelig var tiltenkt til Kina vil finne nye markeder. Nå som koronasituasjonen eskalerer time for time tar speditøren ytterligere grep. Fra torsdag setter Schenker inn ekstra ukentlige fraktfly i selskapets nettverk som skal fly rundtur til og fra USA, skriver mtlogistikk.no. I tillegg fortsetter selskapet med egne charterfly fra Asia.

– Her er det mye kapasitet for blant annet medisinsk utstyr, sier salgs- og markedsdirektør Peter Stangeland i Schenker.